• Home
  • >
  • اقتصادی
  • >
  • عربستان سعودی برای تنوع‌بخشی به اقتصاد، سهام بیشتری از آرامکو را می‌فروشد
آرامکو

عربستان سعودی برای تنوع‌بخشی به اقتصاد، سهام بیشتری از آرامکو را می‌فروشد

پیام جوان: منابع آگاه به بلومبرگ می‌گویند عربستان سعودی در حال مذاکره با بانک‌های بزرگ برای فروش بخش دیگری از سهام شرکت نفتی دولتی آرامکو است. این اقدام با هدف تقویت بودجه دولت و کاهش وابستگی اقتصاد به نفت انجام می‌شود.

گفته می‌شود دولت سعودی با سیتی‌گروپ، گلدمن ساکس و اچ‌اس‌بی‌سی برای این معامله که حدود ۲۰ میلیارد دلار درآمد نصیب عربستان خواهد کرد، وارد مذاکره شده است. این فروش سهام احتمالا در سه ماهه دوم یا سوم سال ۲۰۲۴ نهایی می‌شود.

این تصمیم پس از آن گرفته شد که دولت عربستان به آرامکو دستور داد تا برنامه توسعه نفتی خود را متوقف کند و ظرفیت تولید را به حداکثر ۱۲ میلیون بشکه در روز برساند. برخی تحلیلگران معتقدند این حرکت می‌تواند به افزایش درآمد دولت از طریق افزایش قیمت نفت و همچنین جذب سرمایه خارجی کمک کند.

عربستان سعودی برای دستیابی به اهداف بلندپروازانه خود در قالب برنامه “چشم انداز ۲۰۳۰” به صدها میلیارد دلار نیاز دارد. این برنامه شامل تنوع‌بخشی به اقتصاد، گسترش بخش خصوصی و کاهش وابستگی به نفت است.

دولت سعودی با وجود فروش سهام بیشتر، همچنان با در اختیار داشتن بیش از ۹۰ درصد سهام، بزرگترین سهامدار آرامکو باقی خواهد ماند. این شرکت اخیراً حدود ۱۰ میلیارد دلار سود سهام به سهامداران خود پرداخت کرده است.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، در ژانویه ۲۰۲۱ اعلام کرد که آرامکو سهام بیشتری را به فروش خواهد رساند و درآمد حاصل از آن برای تقویت صندوق ثروت ملی این کشور و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های جدید استفاده خواهد شد.

این اقدام نشان‌دهنده تعهد دولت عربستان به تنوع‌بخشی به اقتصاد و کاهش وابستگی به نفت است.

  سرانجام پس از چندین روز، اتریوم موفق شد از خط مقاومت ۴۰۰۰ دلاری خود عبور کند

بر اساس گزارش VOA

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان