شورای امنیت خواستار برقراری آتش‌بس در لیبی شد

شورای امنیت سازمان ملل از طرف‌های درگیر در مناقشه لیبی خواست با برقراری آتش‌بس راه میانجیگری این نهاد را هموار کنند. درگیری‌های سختی که در اطراف پایتخت لیبی جریان دارد تا کنون صدها قربانی گرفته است.حدود یک ماه پس از آغاز درگیری‌های نظامی بر سر تسلط بر طرابلس، پایتخت لیبی، اعضای شورای امنیت سازمان ملل خواستار اعلام آتش‌بس و رعایت آن در این کشور شمال آفریقا شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دیان دجانی، نماینده اندونزی در سازمان ملل پس از رایزنی‌ها در نشست روز جمعه، ۲۰ اردیبهشت شورای امنیت گفته است که اعضای شورا از وضعیت بی‌ثبات طرابلس و شرایط رو به وخامت ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به این منطقه “عمیقا ابراز نگرانی” کرده‌اند.

نماینده اندونزی که ریاست دوره‌ای شورای امنیت در ماه آوریل را بر عهده دارد از طرف‌های درگیر در مناقشه داخلی لیبی خواست با توقف عملیات نظامی، به مسیر گفت‌وگوهای صلح با میانجیگری سازمان ملل بازگردند.

لیبی از زمان سقوط دیکتاتور سابق، معمر قذافی در سال ۲۰۱۱ دچار بحران شدیدی شد که همچنان ادامه دارد. دولت “وحدت ملی” که بر طرابلس و مناطق محدودی از لیبی تسلط دارد از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته می‌شود.

در مقابل، “ارتش ملی لیبی” به فرماندهی ژنرال سابق، خلیفه حفتر از نیروهایی حمایت می‌کند که شرق و بخش بزرگی از جنوب لیبی را در کنترل دارند.

دویچه وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید

ژنرال خلیفه حفتر رهبر گروهی از نظامیان لیبیایی است که دوره آموزشی خود را در شوروی سابق طی کرده‌اند. او از همراهان معمر قذافی در کودتای سال ۱۹۶۹ بود و بعدها مطرود شد و به صف مخالفان پیوست.

  American arrested over brutal murder of shopkeeper in Italy

پیش‌روی نیروهای ژنرال حفتر به سوی طرابلس، کشور جنگ‌زده لیبی را با بحرانی عمیق‌تر و پیچیده‌تر از قبل روبرو کرده است. ادامه نبردها در لیبی می‌تواند طرح سازمان ملل برای برگزاری انتخابات سراسری و خاتمه دادن به مناقشه میان دو دولت مستقر در شرق و غرب این کشور را به شکست بکشاند.

ناکامی فرستاده ویژه سازمان ملل

شورای امنیت در نشست اخیر خود همچنین از تلاش‌های غسان سلامه،‌ فرستاده ویژه سازمان ملل در امور لیبی برای حل بحران این کشور حمایت کرد.

با این همه غسان سلامه هنوز موفق نشده ژنرال حفتر را به نشستن پای میز مذاکرات با فائز سراج، رئیس دولت مستقر در طرابلس ترغیب کنند.

سراج با توجه به ادامه حمله‌های نیروهای ژنرال حفتر به طرابلس تلاش می‌کند از پشتیبانی بیشتر کشورهای عضو اتحادیه اروپا برخوردار شود. او به این منظور روز پنج‌شنبه از بریتانیا دیدار کرد و پیش از آن به کشورهای ایتالیا، آلمان و فرانسه سفر کرده بود.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

فرانسوا دلاتر، نماینده فرانسه در سازمان ملل پس از نشست روز جمعه شورای امنیت بر حمایت پاریس از دولت وحدت ملی تاکید کرد و از طرف‌های درگیر در لیبی خواست با پذیرش آتش‌بس به درگیری‌ها خاتمه دهند. او می‌گوید رئیس جمهور فرانسه، امانوئل مکرون و رئیس دولت وحدت ملی لیبی بر ضرورت بازگشت همه طرف‌ها به میز مذاکره تاکید دارند و معتقدند بحران لیبی راه حل نظامی ندارد.

بر پایه برآوردهای سازمان بهداشت جهانی درگیری‌های نظامی در اطراف طرابلس تا کنون بیش از ۴۵۰ کشته به جا گذاشته است. گزارش‌های سازمان ملل از آوارگی بیش از ۵۶ هزار نفر از شهروندان ساکن حومه طرابلس حکایت دارد.

  Myanmar frees Reuters reporters jailed for Secrecy Act crime

Read more here:: شورای امنیت خواستار برقراری آتش‌بس در لیبی شد

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان