شروع واکسیناسیون کرونا در آمریکای لاتین

سرپرستار ۵۹ ساله مکزیکی اولین شهروند آمریکای لاتین است که واکسن کرونای شرکت آلمانی-آمریکایی بیون‌تک-فایزر را دریافت کرد.

به گزارش روزنامه ال اونیورسال، ماریا ایرنه رامیرز که سرپرستار بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان روبن لنرو در مکزیکوسیتی است، یکی از اعضای کادر درمانی مکزیک است که از ابتدای شیوع کرونا در این کشور در صف مقدم مقابله با این پاندمی بوده است.

پرستار مکزیکی به رسانه‌‌های این کشور گفت، “این بهترین هدیه‌ای بوده که در سال ۲۰۲۰ دریافت کرده است”. رامیرز افزود: «معلوم است که ما می‌ترسیم اما باید ادامه دهیم و من می‌خواهم در خط مقدم بمانم.»

آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رییس جمهوری مکزیک روز پنج‌شنبه ۲۴ دسامبر در یک کنفرانس مطبوعاتی آغاز واکسیناسیون کرونا در این کشور را رسما اعلام کرد.

کوتاه زمانی پس از پرستار مکزیکی، زولما ریکلمه در شیلی اولین واکسن کرونا را دریافت کرد. روزنامه لاترسرا از قول این کارمند بیمارستان متروپولیتانو در سانتیاگو نقل کرده که هنگام تزریق واکسن گفته است: «به سلامتی همه کسانی که واکسن را دوست دارند.»

در کوستاریکا نیز الیزابت کاستیلوی ۹۱ ساله در یک خانه سالمندان شهر ترس ریوس در استان کارتاگو اولین شهروندی بود که واکسن کرونا به او تزریق شد.

این هر سه کشور از واکسن آلمانی-آمریکایی بیون‌تک-فایزر استفاده کرده‌اند. اولین محموله این واکسن روز چهارشنبه ۲۳ دسامبر از بلژیک وارد مکزیک شد. به گزارش رسانه‌‌ها این واکسن در پورس تولید شده؛ جایی که قرار است از آنجا به آلمان نیز ارسال شود.

سیاست اوبرادور، رییس جمهوری مکزیک در قبال پاندمی کرونا با اعتراضات زیادی روبرو بوده است. این سیاستمدار چپ پوپولیست از مردم این کشور خواسته تا در خانه‌‌هایشان بمانند و از برگزاری جشن کریسمس نیز خودداری کنند اما همانند همتای برزیلی‌اش، بولسونارو از اعمال محدودیت برای مقابله با پاندمی خودداری کرده است.

  شعله‌ور شدن دوباره آتش در مراتع سردره پاوه در کردستان

مکزیک با ۱۳۰ میلیون جمعیت دهمین کشور پرجمعیت دنیاست. از آغاز پاندمی کرونا تا کنون حداقل ۱۲۰ هزار نفر در این کشور بر اثر بیماری کووید ۱۹ جانشان را از دست داده‌اند. این رقم چهارمین رتبه جهانی مرگ و میر در اثر کروناست.

آژانتین؛ اولین دریافت‌کننده واکسن روسی

آرژانتین به عنوان اولین کشور آمریکای لاتین، اجازه استفاده از واکسن کرونای روسی موسوم به اسپوتنیک ۵ را صادر کرد. وزارت بهداشت این کشور روز چهارشنبه اعلام کرد که مجوزی فوری برای این واکسن صادر شده است.

بر این اساس اولین محموله واکسن حاوی ۲۵ میلیون دوز روز پنج‌شنبه ۲۴ دسامبر وارد این کشور شده است.

وزیر بهداشت آرژانتین، گینس گونزالس گارسیا گفته تصمیم برای صدور مجوز فوری این واکسن در هماهنگی با مقامات دارویی گرفته شده است.

کوتاه زمانی پیش از این خبر، آرژانتین اعلام کرده بود که اجازه استفاده از واکسن شرکت آلمانی-آمریکایی بیوتک-فایزر را صادر کرده اما درباره چگونگی انتقال این واکسن به آرژانیتن در حال مذاکره است.

وزیر بهداشت آرژانتین از “گفتوگوهای دشوار” با شرکت آمریکایی فایزر سخن گفته بود. به گفته او شرکت آمریکایی فایزر شروط “غیرقابل پذیرشی” را برای تامین واکسن آرژانتین قرار داده بود. وزیر بهداشت آرژانتین در این باره توضیحات بیشتری نداد.

واکسن اسپوتنیک ۵ با بیش از ۴۰ هزار آزمایش در سومین و آخرین مرحله تست آزمایشگاهی است. هم‌زمان این واکسن در روسیه به کارمندان بخش بهداشت و درمان و افراد در خطر تزریق شده است.

به گفته مقامات مسئول روسیه این واکسن تا ۹۵ درصد مصونیت ایجاد می‌کند اما این ادعا تا کنون از سوی مقامات مستقل تایید نشده است.

  Boeing safety system not at fault, says chief executive

تزریق واکسن به عموم مردم در حالی که هنوز مراحل تست آزمایشگاهی آن به پایان نرسیده، از سوی کارشناسان بسیار مورد انتقاد قرار گرفته است.

در آرژانتین که اولین کشور استفاده کننده از این واکسن پس از روسیه است بیش از یک و نیم میلیون نفر به ویروس کرونا مبتلا هستند و تا کنون ۴۲ هزار نفر در اثر بیماری کووید ۱۹ جان باخته‌اند.

منبع: دویچه وله

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان