• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • سفر نخستین هیئت رسمی امارات به اسرائیل؛ روادید برای سفر اتباع دو کشور لغو می‌شود

سفر نخستین هیئت رسمی امارات به اسرائیل؛ روادید برای سفر اتباع دو کشور لغو می‌شود

نخستین هیئت از مقامات رسمی امارات متحده عربی روز سه‌شنبه ۲۹ مهر با سفر به اسرائیل، با نخست‌وزیر و سایر مقامات این کشور به گفت‌وگو نشست.

به گزارش رویترز و رسانه‌های اسرائیل، اعضای این هیئت، ازجمله وزیران اقتصاد و دارایی امارات، در این سفر چندساعته قراردادهای متعددی را با دولت اسرائیل امضا خواهند کرد که مهم‌ترین آن‌ها سفر شهروندان امارات و اسرائیل به کشورهای همدیگر بدون نیاز به روادید است.

این نخستین بار است که یک دولت عربی به اسرائیلی‌ها اجازه خواهد داد بدون روادید وارد خاک آن‌ها شوند.

توافق مهم دیگر برقراری ۲۸ پرواز هفتگی میان اسرائیل و امارات در این مرحله است، ضمن آن‌که احتمال افزایش پروازها نیز مطرح است.

به گزارش رسانه‌ها، شرکت‌های هوایی امارات، مانند الاتحاد، با هواپیماهای مدرن خود که ناوگان هوایی غیرنظامی اسرائیل از مشابه آن برخوردار نیست، به‌زودی نقش عمده در انتقال مسافران اسرائیلی از دبی به سایر نقاط جهان ایفا خواهند کرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، گابی اشکنازی، وزیر خارجه، کاتز، وزیر دارایی، و میری رگو، وزیر ترابری اسرائیل، برای ملاقات با هیئت ارشد اماراتی به فرودگاه بن‌گوریون رفته‌اند زیرا هیئت مهمان چند ساعت بیشتر در فرودگاه حضور نخواهد داشت.

رسانه‌های اسرائیل گفته‌اند دلیل خارج نشدن هیئت اماراتی از فرودگاه شرایط ناشی از کروناست.

هیئتی از مقامات بلندپایه دولت آمریکا، شامل استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری، و آوی برکوویتز، نماینده ویژه دونالد ترامپ در امور خاورمیانه، نیز همراه با هیئت اماراتی وارد اسرائیل شده‌ است.

همین ترکیب از هیئت آمریکایی روز ۲۷ مهر همراه با شماری از مقامات ارشد اسرائیل از تل‌آویو به منامه رفت و در مراسم امضای توافق رسمی گشایش مناسبات دیپلماتیک اسرائیل و بحرین شرکت کرد.

  یک پراید مجانی ؛ جایزه خرید اتومبیل

بعد از سفر هیئت اماراتی به اسرائیل پیش‌بینی می‌شود که بنیامین نتانیاهو در روزهای آینده برای نخستین دیدار علنی با محمد بن ‌زاید، ولیعهد و حاکم رسمی ابوظبی، به این شهر و سپس به منامه در بحرین سفر کند.

اسرائیل و امارات روز ۲۵ شهریور در مراسمی در کاخ سفید «معاهده صلح» امضا کردند. مجلس اسرائیل هفته گذشته و مجلس امارات روز دوشنبه این هفته، این معاهده را تصویب کردند.

بنیامین نتانیاهو به برخی نمایندگان مجلس کشورش که از وجود «بندهای محرمانه» در توافق سخن گفته‌اند، پاسخ داده بود که همه توافق علنی بوده و هیچ نکته مخفی در آن نیست.

امارات و بحرین بعد از مصر و اردن سومین و چهارمین کشور عربی هستند که در ۷۱ سال موجودیت اسرائیل، آن را به رسمیت شناخته‌اند.

یوسی کوهن، رئیس موساد، روز ۲۷ مهر در مصاحبه با تلویزیون «کان» اسرائیل گفته بود که «صلح با کشورهای عربی، اتحاد در برابر محور شرارت به رهبری ایران است».

در همین حال، دولت اسرائیل بر مزایای کلان اقتصادی ناشی از توافق‌ با امارات و بحرین برای مردم اسرائیل تأکید کرده است. بنیامین نتانیاهو روز ۲۸ مهر روی عرشه یک کشتی باربری اماراتی که در ساحل حیفا لنگر انداخته است، گفت: «تک تک مردم اسرائیل مزایای اقتصادی توافق‌ها را در جیب خود احساس خواهند کرد».

یک شبکه تلویزیونی اسرائیل دوشنبه‌شب گزارش داد که دست‌کم ۵۵۰ شرکت اسرائیلی در هفته‌های اخیر توافق‌هایی با اماراتی‌ها برای دریافت سرمایه‌گذاری امضا کرده‌اند. در همه گزارش‌های رسانه‌های اسرائیلی به «ثروت سرشار» در امارات توجه شده است.

محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی، از فلسطینیان ساکن شرق بیت‌المقدس/اورشلیم خواسته است از ورود به هر نوع گفت‌وگو با اماراتی‌ها با عنوان سرمایه‌گذاری در این بخش «جداً دوری کنند».

  گزارشی از شکنجه و آزار بازداشت شدگان فعال حقوق زنان در گیلان

آقای عباس توافق‌های امارات و بحرین با اسرائیل را «خنجر زدن به قلب ملت فلسطین» و «خیانتی سنگین» توصیف کرده است. او همچنین از سایر کشورهای عرب و اسلامی خواسته که مرتکب «خیانت» مشابه نشوند.

فلسطینیان بر لزوم استقلال کشور فلسطین در مرزهای سال ۱۹۶۷ به عنوان تنها راهکار تحقق صلح و ثبات پایدار در منطقه تأکید دارند، اما بنیامین نتانیاهو تأکید کرده که صلح کشورش با امارات و بحرین نشان داد که صلح با اسرائیل، دیگر «گروگان قضیه خسته‌کننده فلسطین» نیست.

آقای منوچین دو روز پیش گفته بود «با پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، شمار بیش‌تری از کشورها با اسرائیل صلح خواهند کرد».

رسانه‌های اسرائیل خبر داده‌اند که تصمیم دولت سودان در روز ۲۸ مهر به پرداخت غرامت ۳۳۵ میلیون دلاری به خانواده‌های آمریکایی قربانی تروریسم که موجب پاک شدن نام سودان از فهرست تروریسم واشینگتن خواهد شد، زمینه‌ساز برقراری مناسبات سودان با اسرائیل «در آینده نزدیک» است.

برخی رسانه‌های اسرائیل از «ساعات آینده» برای اعلام آمادگی سودان در این زمینه خبر داده‌‌اند، اما سودان هنوز به چنین احتمالی اشاره نکرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان