• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • روحانی: شهر کرونازده “قرمز” نداریم و رشد اقتصادی ایران مثبت است

روحانی: شهر کرونازده “قرمز” نداریم و رشد اقتصادی ایران مثبت است

در حالی که اوایل ‌آذرماه ۱۶۰ شهر ایران در وضعیت قرمز معرفی شدند، حسن روحانی در نشست ستاد ملی کرونا از سقوط این آمار به صفر خبر داد و گفت: «اتحاد و همدلی و اعتماد مردم به کادر درمانی ما را از این موج سهمگین نجات داد».

اوهم‌زمان هشدار داد که ریزش شهرهای قرمز وضعیتی پایدار و دایمی نیست و مردم باید اجتماعات و دورهمی را تا آخر سال و تا زمانی که مناسب اعلام شود، کنار بگذارند.

ساعاتی پس از سخنان حسن روحانی، سخنگوی وزارت بهداشت از وضعیت نارنجی ۲۰۵ شهرستان خبر داد و تعداد شهرها و شهرستان‌های زرد را ۲۴۳ مورد برشمرد. سیما لاری گفت که در شبانه روز گذشته ۱۷۵ بیمار کرونایی درگذشته‌اند.

روحانی رشد اقتصادی کشور را نیز ستود و نرخ ۱،۴ درصدی رشد بدون نفت را یک افتخار در شراط شیوع کرونا خواند. خبرگزاری ایرنا به نقل از روحانی نوشت: «بخشی از کسب و کارها به خصوص در گردشگری و خدمات تعطیل شدند اما بخش صنعت و کشاورزی به صحنه آمدند و جبران کردند که بسیار افتخارآمیز است»

روحانی ابراز امیدواری کرد که رشد مثبت اقتصادی در شش ماهه دوم سال نیز ادامه یابد. او در حالی از رشد اقتصادی ۱،۳ درصدی بدون درآمدهای نفتی خبر داده که بودجه سال ۱۴۰۰ با پیش‌فرض لغو تحریم‌ها بسته شده و دخل و خرج دولت در آن ۴۷ درصد افزایش یافته است. این لایحه، صادرات روزانه ۲،۳میلیون بشکه نفت را پیش‌بینی کرده و این به معنای ۲ میلیون بشکه بیشتر از مقدار کنونی است. محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه مدعی شده که در صوررت برداشته شدن تحریم‌های امریکا ایران حتی آمادگی صادرات ۴،۶ میلون بشکه‌ای نفت را هم دارد.

  گوگل پلتفرم‌های خود را به روی توسعه‌دهندگان گشود

رئیس ستاد مقابله با کرونا با اشاره به پرداخت اولین قسط از کمک چهار ماهه دولت به خانوارهای فاقد درآمد ثابت، وعده داد که سه قسط بعدی کمک ۱۰۰هزار تومانی به هر نفر، تا قبل از پایان سال واریز شود. این وعده در حالی صورت می‌گیرد که خزانه دولت تهی است و برای جبران کسری بودجه، یک سوم هزینه‌ها استقراض و فروش شرکت‌های دولتی سه و نیم برابر شده‌است.

 

منبع: دویچه وله

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان