• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • رضا خندان: هیچ نظارتی بر روند درمان نسرین ستوده نداریم

رضا خندان: هیچ نظارتی بر روند درمان نسرین ستوده نداریم

همسر نسرین ستوده می‌گوید، نه اجازه ملاقات با او را در بیمارستان می‌دهند و نه پزشک‌اش اطلاعات دقیقی به خانواده می‌دهد. این وکیل زندانی پس از نزدیک به ۴۰ روز اعتصاب غذا روز شنبه به دلیل مشکل قلبی به بیمارستان منتقل شد.

رضا خندان همسر نسرین ستوده، امروز دوشنبه ۳۱ شهریور در گفت‌وگو با دویچه‌وله فارسی درباره روند درمان و نحوه نگهداری همسرش در بیمارستان طالقانی تهران توضیح داد.

به گفته آقای خندان، از شنبه گذشته که خانم ستوده به بیمارستان منتقل شده، تنها همان روز اول که در اورژانس بوده خانواده توانسته‌اند “گاه با خواهش و درخواست و گاه با دعوا و مشاجره” چند باری او را ببینند، ولی از زمانی که به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل شده دیگر موفق به دیدار یا صحبت تلفنی با او نشده‌اند.

آقای خندان می‌گوید، پزشک معالج نسرین ستوده نیز تا کنون هیچ اطلاعات دقیقی درباره روند درمان او به خانواده نداده و تنها وقتی که به طور اتفاقی او را در راهروهای بیمارستان می‌بینند به گفتن “حالش خوب است” بسنده می‌کند.

رضا خندان می‌گوید: «بیمار و خانواده‌اش باید به کادر درمان اعتماد کنند یا نماینده آنها باید در پروسه درمان حضور داشته باشد، ولی ما هیچ نظارتی بر پروسه درمان نسرین نداریم.»

به گفته همسر نسرین ستوده، در طول روز حدود ۱۰ تا ۱۲ مأمور امنیتی و سرباز در بیمارستان تردد می‌کنند و کادر بیمارستان نیز تنها گوش به فرمان آنها هستند.

رضا خندان می‌گوید: «نسرین هم زندانی است و هم بیمار و در هر دو حالت، چه به عنوان زندانی و چه به عنوان بیمار حق ملاقات دارد، ولی این بیمارستان هیچ اصول و قواعدی ندارد و تنها تسلیم محض دادستانی زندان است و از یک سرباز ساده تا مقامات دادستانی می‌توانند تمام مقررات وزارت بهداشت را زیر پا بگذارند.»

  دیدار رئیس سیا در ورشو با مقامات اسرائیلی و قطری برای تجدید مبادله گروگان‌ها و زندانیان

به گفته آقای خندان، نسرین ستوده بسیار ضعیف شده، به طوری که برای نقل و انتقال او به بخش‌های مختلف از صندلی چرخ‌دار استفاده می‌کنند.

همبستگی انجمن قلم آمریکا با نسرین ستوده

انجمن قلم آمریکا امروز دوشنبه ۲۱ سپتامبر هم‌زمان با ۷۵‌مین سالگرد بنیان‌گذاری سازمان ملل و برگزاری مجمع عمومی این نهاد بین‌المللی، میزگردی با عنوان “نسرین ستوده؛ نلسون ماندلای ایران در اعتصاب غذا” برگزار می‌کند. این میزگرد با شرکت اروین کاتلر، وزیر سابق دادگستری کانادا و رویا و لادن برومند، مؤسسان بنیاد حقوق بشری عبدالرحمان برومند، برگزار می‌شود.

این میزگرد در پشتیبانی از فراخوان انجمن قلم آمریکا برای آزادی نسرین ستوده برگزار می‌شود؛ فراخوانی که توسط چهره‌های مطرحی چون ایاد اختر، هیلاری کلینتون، خالد حسینی، کوکو ماندلا، آذر نفیسی، سامانتا پاور و گلوریا استاینم امضا شده است.

همچنین مژگان کاوسی و رضوانه خان‌بیگی، دو تن از هم‌بندی‌های نسرین ستوده، طی نامه‌ای به ابراهیم رئیسی ریاست قوه قضاییه ایران، نسبت به سلامتی او هشدار داده‌اند.

در این نامه که در سایت “ایران وایر” منتشر شده، آمده است: «از آن‌جا که با توجه به شرایط سنی و مدت اعتصاب، خانم ستوده لحظه به لحظه از نظر جسمی و علائم حیاتی در حال افول هستند و خطرات جانی تهدیدشان می‌کند و نظر به این که خواسته‌ ایشان چیزی جز اجرای قانون مصوب اخیر در رابطه با تخفیف احکام نمی‌باشد، لذا از شما خواهشمندیم تا با رسیدگی به خواسته‌ به‌حق ایشان، هر چه سریع‌تر امکان پایان اعتصاب غذای خانم ستوده را فراهم آورید.»

به گفته رضا خندان، یکی دیگر از هم‌بندی‌های خانم ستوده نیز به نام مریم ابراهیم‌وند، نویسنده و کارگردان که از تیرماه ۹۷ در زندان است، هفته گذشته در اعتراض به اعدام نوید افکاری و اعلام همبستگی با نسرین ستوده سه روز به طور نمادین دست به اعتصاب غذا زد.

  دوقلوی آبی، چشم‌ به راه مهمانان نوروزی

به گزارش برخی رسانه‌ها، خانم ابراهیم‌وند پنج‌شنبه گذشته در زندان دست به خودکشی زده و به بیمارستان لقمان منتقل شده است.

روزنامه نیویورک‌تایمز نیز دیروز یک‌شنبه ۲۰ سپتامبر یک تمام‌صفحه خود را به پوستر نسرین ستوده با هشتگ #FreeNasrin اختصاص داد.

نسرین ستوده از خرداد سال ۹۷ در زندان است. دستگاه قضایی جمهوری اسلامی او را با اتهاماتی چون “تبانی علیه امنیت ملی”، “فعالیت تبلیغی علیه نظام” یا “مخالفت با مجازات اعدام”، درمجموع به ۳۳ سال حبس محکوم کرده که طبق قانون مجازات اسلامی، ۱۲ سال آن قابل اجراست. او از پنج هفته قبل در اعتراض به شرایط غیرمنصفانه و غیرعادلانه زندانیان در ایام گسترش ویروس کرونا، در زندان اوین دست به اعتصاب غذا زد. روز شنبه ۲۹ شهریور در پی وخامات حالش و به دلیل مشکل قلبی به بیمارستان طالقانی منتقل شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان