• Home
  • >
  • زندگی
  • >
  • دانشمندان واکسن جدیدی برای مقابله با جهش‌ها و گونه‌های کرونا توسعه می‌دهند

دانشمندان واکسن جدیدی برای مقابله با جهش‌ها و گونه‌های کرونا توسعه می‌دهند

تا به امروز چندین واکسن کرونا توسعه پیدا کرده و میلیون‌ها نفر هم در سراسر جهان آن‌ها را دریافت کرده‌اند. با این حال گونه‌های جدید کووید-۱۹ برای بشر دردساز شده و کارایی واکسن‌ها را کاهش می‌دهد. حالا پژوهشگران در حال توسعه یک واکسن جدید هستند که گونه‌ها و جهش‌های جدید تاثیری روی عملکرد آن ندارند.

دانشمندان در دانشگاه «ناتینگهام» موفق به توسعه نمونه اولیه این واکسن کرونا شده‌اند. این واکسن تست‌های پیش از آزمایش‌های بالینی را با موفقیت پشت سر گذاشته و در هفته‌های آینده آزمایش‌های انسانی آن روی داوطلبان شروع خواهد شد.

به گفته «لیندی دورانت»، استاد ایمونولوژی در دانشگاه ناتینگهام و مدیر کمپانی «ScanCell»، نسل آینده واکسن‌ها باید برای مقابله با ویروس آمادگی بیشتری داشته باشند و بتوانند بر مشکل فرار ویروس از سیستم ایمنی بدن غلبه کنند:

«آنچه رخ داد، قابل پیش‌بینی بود. کار ما یک مزیت دارد که آن یادگیری از مشکلات نسل اول واکسن‌ها و توسعه نسل دوم با کارایی بهتر است.»

سه واکسن کرونا مطرح کنونی که در بسیاری از کشورها مجوز گرفته‌اند و واکسیناسیون با آن‌ها هم آغاز شده، مبتنی بر توالی ژنتیکی شاخک پروتئینی کووید-۱۹ هستند، جایی که ویروس برای اتصال به سلول از آن استفاده می‌کند.

با این وجود جهش‌ها در شاخک پروتئینی باعث شده گونه‌های جدید کرونا با سرعت بالاتری شیوع پیدا کنند و همچنین روی کارایی واکسن‌ها تاثیر مخرب داشته باشند. علاوه بر این احتمالا گونه شایع کووید-۱۹ در بریتانیا حداقل ۳۰ درصد کشنده‌تر از نوع اصلی است. تمام این موارد اهمیت توسعه واکسنی برای مقابله با تمام گونه‌ها را نشان می‌دهد.

واکسن دانشگاه ناتینگهام حاوی شاخک‌های پروتئینی و همچنین پروتئین «نوکلوکپسید» است که باعث افزایش کارایی واکسن در برابر گونه‌های جدید می‌شود. پژوهش‌های حیوانی نشان می‌دهد که پروتئین نوکلوکپسید می‌تواند واکنش قوی سلول‌های T را در پی داشته باشد که مقاومت بدن را افزایش می‌دهد.

  درگذشتگان کرونا در ایران همچنان بالای خط ۴۰۰ نفر در روز

دورانت از عملکرد یکسان این واکسن با نمونه‌های دیگر خبر داده:

«ما به سطح آنتی‌بادی مشابه یا حتی بهتر از دیگر واکسن‌ها و همچنین واکنش بهتر سلول‌های T دست پیدا کرده‌ایم. با این وجود در فاز مطالعات حیوانی قرار داریم و برای بررسی عملکردش باید به سراغ آزمایش‌های انسانی برویم.»

مرحله اول آزمایش‌های بالینی این واکسن کرونا در بهار پیش رو آغاز می‌شود. با توجه به اینکه آزمایش‌های بالینی چندین ماه طول می‌کشد، حتی در صورت موفقیت‌آمیز بودن نمی‌توان تا یکسال آینده منتظر عرضه آن به بازار بود. بنابراین در این مدت باید دیگر سازندگان واکسن به دنبال راهی برای تقویت عملکرد محصولاتشان باشند که البته برای مثال مدرنا شروع به آزمایش نسخه جدید واکسن خود برای مقابله با گونه آفریقایی کووید-۱۹ کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان