خواهر کیم جونگ اون و نقشی که در سیاست کره شمالی دارد

یکی از وزرای کره جنوبی گفته است ادعاها در رابطه با اینکه خواهر کیم جونگ اون حالا دومین فرد قدرتمند در کره شمالی است «اغراق شده» هستند.

لی این یونگ وزیر اتحاد کره جنوبی روز گذشته در کمیته قانونگذاران این کشور اظهار داشت که به باورش شواهد زیادی در این رابطه وجود ندارد و نمی توان گفت که کیم یو جونگ دقیقا چه نقشی در سیستم سیاسی کره شمالی دارد.

جئونگ کیونگ دونگ وزیر دفاع کره جنوبی اما در این رابطه گفت که به باورش کیم وزارت راهنمایی و سازماندهی حزب کارگران کره شمالی را مدیریت می کند؛ همان نهادی که وظیفه آموزش ایدئولوژیکی، سازماندهی حزب و تعیین قرارهای سیاسی را بر عهده دارد.

مدیریت این سازمان یکی از مهم ترین پست های سیاسی در کره شمالی محسوب می شود و اگر کیم مسئولیت آن را بر عهده داشته میتوان اینطور نتیجه گرفت که قدرت سیاسی او رفته رفته در حال افزایش است.

این اظهارات وزیر دفاع کره جنوبی همراستا با ارزیابی های هفته گذشته سرویس ملی اطلاعات این کشور است که براساس آن کیم جونگ اون تصمیم گرفته قدرت بیشتری را به مقامات ارشد نزدیک به خود از جمله کیم یو جونگ بدهد تا از میزان وظایف خود بکاهد.

مقامات اطلاعاتی کره جنوبی می گویند که خواهر رهبر کره شمالی حالا نفر شماره دو قدرت در این کشور است. او مدت دو سالی می شود که به فرد مورد اعتماد برادرش بدل شده است. تا قبل از این دو سال نیز خواهر رهبر کره شمالی اصلی ترین مسئول پروپاگاندای حزب حاکم بود و حالا یکی از اعضای حزب Politburo است؛ همان نهادی که نمایندگی حزب حاکم را بر عهده دارد.

  واعظی از شناسایی و برخورد با عوامل توهین به روحانی خبر داد

حرف از افزایش قدرت و اختیارات کیم یو جونگ زمانی مطرح شد که سیاستمداران تردیدهایی را در مورد سلامت رهبر کره شمالی مطرح کردند. کیم جونگ اون در دوران حکمرانی خود برنامه ای فشرده برای حضور در اجتماع داشت اما در چندین موقعیت و مناسبت مهم یکسال اخیر غایب بود و این غیبت او گاهی تا چندین هفته به طول می انجامید. او همچنین سبک زندگی بسیار ناسالمی دارد.

علت اختلاف نظر مقامات کره جنوبی در مورد سران کره شمالی

کره شمالی معمولا اطلاعاتی در مورد دولت و ساختار رهبری خود منتشر نمی کند و حتی شهروندان خود را هم در جریان تصمیمات شخصیتهای کلیدی کشور نیز قرار نمی دهد. هیچ نشریه آزادی در این کشور وجود ندارد تا به صورت آزاد و مستقل تغییرات در ساختار حکومت را مورد پایش قرار دهد و به سمع و نظر عموم برساند. دستگاه پروپاگاندای کره شمالی به شدت اطلاعاتی که درون مرزهایش منتشر می شوند را تحت کنترل دارد و همزمان اجازه ورود اطلاعات به داخل این کشور را هم نمی دهند.

جئونگ و لی (دو مقام ارشد کره جنوبی) هم در حوزه های مختلفی از سیاست کره شمالی کار می کنند. جئونگ وظیفه دارد از کره جنوبی در برابر کره شمالی حفاظت کند و لی مسئول مذاکره با پیونگ یانگ و اتحاد احتمالی دوباره دو کره است.

و گرچه این دو شخصیت ارشد کره جنوبی در مورد نقش واقعی خواهر رهبر کره شمالی با هم اتفاق نظر ندارند اما هر دویشان باور دارند که کیم جونگ اون همچنان قدرت برتر در کره شمالی است.

در هفته ای که گذشت خبرهایی جسته و گریخته از سوی مقامات کره جنوبی منتشر شد مبنی بر اینکه رهبر کره شمالی در کما به سر می برد و حتی یک روزنامه نگار مدعی شد که او مرده است. در پاسخ به همین شایعات اما صبح امروز رسانه دولتی کره شمالی تصویری از کیم جونگ اون را در جلسه اضطراری روز سه شنبه با حضور سران حکومتی این کشور منتشر کرد که با محوریت پاندمی کووید و تلاش ها برای آماده سازی در برابر طوفان باوی برگزار شد که قرار است امروز یا فردا به سواحل کره شمالی برسد.

  رئیس‌جمهوری فرانسه تقدیر مقامات جمهوری اسلامی ایران از حمله حماس به اسرائیل را غیرقابل قبول خواند

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان