• Home
  • >
  • زندگی
  • >
  • خواب کافی در اثربخشی واکسن کرونا تاثیرگذار است

خواب کافی در اثربخشی واکسن کرونا تاثیرگذار است

با آغاز توزیع واکسن کووید-۱۹ متخصصان دانشگاه استرالیای جنوبی به مردم از ضرورت خواب می‌گویند زیرا خواب منظم و کافی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش کارایی واکسن می‌شود.

به نقل از سایمکس، در استرالیا از هر ۱۰ نفر چهار نفر از کمبود خواب رنج می‌برند. در سراسر جهان حدود ۶۲ درصد بزرگسالان احساس می‌کنند که خواب خوبی ندارند.

دکتر ریموند متیوز(Raymond Matthews) محقق در زمینه خستگی و خواب از دانشگاه استرالیای جنوبی می‌گوید: خواب یک مولفه‌ی اساسی برای سلامت و تندرستی است مخصوصا در زمان همه‌گیری. در حال حاضر ما بر روی سالم بودن تمرکز زیادی داریم، دست‌هایمان را ضدعفونی می‌کنیم و فاصله‌گذاری را حفظ می‌کنیم اما موضوعی که بیشتر مردم فراموش کرده‌اند این است که خواب مناسب نقشی اساسی در سلامت ایفا می‌کند.

خواب نقشی اساسی در تقویت سیستم ایمنی دارد هنگامی که خواب کافی داشته باشیم گلبول‌های سفید خون به طور موثرتری با باکتری‌ها و ویروس‌ها مبارزه می‌کنند. اما در مقابل وقتی خواب کمی داشته باشیم گلبول‌های سفید کاهش می‌یابند.

به طور مثال در یک آزمایش زمان خواب شرکت‌کنندگان را شش روز قبل از تزریق واکسن آنفولانزا به چهار ساعت کاهش دادند. پس از گذشت بیش از ۱۰ روز افرادی که خواب کمی داشتند تنها نصف کسانی که خواب مناسب داشتند آنتی‌بادی تولید کردند.

درک اهمیت خواب مخصوصا اکنون که تزریق واکسن آغاز شده بسیار مهم است. دکتر متیوز می‌گوید روز جهانی خواب که در روز جمعه ۱۲ مارس بود اهمیت توجه به برنامه‌ی منظم خواب را یادآوری می‌کند. ضرورت حداقل هشت ساعت خواب در شبانه‌روز به ما گفته شده اما با وجود فشار کاری، مدرسه و خانواده گذشت از آن کار آسانی است.

  به‌روزرسانی جدید: از دست دادن حس بویایی و چشایی دیگر نشانه کووید-۱۹ نیست

اگر شما هم برای خوابیدن در شب مشکلاتی دارید کارهایی هست که می‌توانید انجام دهید:

پیش از خواب غذای سبک مصرف کنید، فضای اتاق را تاریک و ساکت کنید، از نورهای شدید مثل تلفن همراه پرهیز کنید و مطمئن شوید در طول روز نور خورشید کافی دریافت می‌کنید از مصرف سیگار، کافئین و الکل نیز پرهیز کنید.

داشتن برنامه‌ی زمانی آرامش‌بخش می‌تواند به خواب کمک کند این زمان می‌تواند شامل خاموش کردن تلوزیون و یا کتاب خواندن باشد و هر آنچه که باعث می‌شود شما احساس آرامش کنید.

اگرچه روزهای چالش‌برانگیزی را تجربه می‌کنیم اما باید خواب را در اولویت قرار دهیم مخصوصا در طول همه‌گیری کووید-۱۹.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان