• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • خشم رسانه‌های نزدیک به سپاه از صحبت‌های وزیر اطلاعات ایران

خشم رسانه‌های نزدیک به سپاه از صحبت‌های وزیر اطلاعات ایران

اظهارات محمود علوی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران درباره احتمال ساخت بمب اتمی، نه تنها در میان کشورهای غربی و منطقه بلکه در داخل کشور و حتی در میان اصول‌گرایان تندرو و جناح نزدیک به سپاه پاسداران نیز با انتقاد و اعتراض روبرو شده است.

خبرگزاری تسنیم که به سپاه پاسداران نزدیک است در یادداشتی بدون نام از علوی پرسیده: «آقای وزیر آیا به جوانب و تبعات حرف خود فکر کرده‌اید؟»

نویسنده این یادداشت سخنان وزیر اطلاعات را “فی‌نفسه بسیار غلط” و ناهم‌خوان با سیاست‌های رهبر جمهوری اسلامی دانسته که “می‌تواند تبعات جدّی برای کشور داشته باشد.”

در این یادداشت آمده است: «مخالفت جمهوری اسلامی و شخص رهبر انقلاب و مسئولان ایران با تولید و به کارگیری بمب اتم، یک موضع ریاکارانه و صرفاً برای دل‌خوش کردن یا فریب دیپلماتیک غربی‌ها نیست که حالا مثلاً کسی بخواهد به عنوان یک اهرم فشار از امکان ساخت بمب در شرایط ویژه سخن بگوید.»

محمود علوی در سخنانش گفته بود: «رهبری صراحتا در فتوای خود فرمودند که تولید سلاح هسته‌ای خلاف شرع است و جمهوری اسلامی سراغ آن نمی‌رود و آن را حرام می‌داند. اما اگر گربه‌ای را گوشه‌ای گیر بیندازند ممکن است رفتاری کند که گربه‌ای که آزاد است آن رفتار را نمی‌کند.»

تسنیم در ادامه یادداشتش این پرسش را مطرح کرده که اصولا بمب اتم چه فایده‌ای می‌تواند برای جمهوری اسلامی داشته باشد؟ در پاسخ به این پرسش بار دیگر بر فتوای خامنه‌ای مبنی بر حرام بودن استفاده از سلاح اتمی تاکید کرده و آن را “اساسا مغایر با فلسفه شکل‌گیری جمهوری اسلامی” دانسته است.

سپس این پرسش را مطرح کرده که آیا داشتن بمب اتم می‌تواند از فروپاشی یک سیستم سیاسی جلوگیری کند؟ و پاسخ داده: «اگر اینچنین است چرا نتوانست جلوی فروپاشی شوروی به عنوان دومین دارنده سلاح‌هسته‌ای در جهان را بگیرد و این کشور به جهت جغرافیایی و سیاسی و… قلع و قمع شد؟»

  منصوریان:گاهی باید دست‌ها محکم در دست هم باشد/ وقتی به ایران و ایرانی فحش بدهند آدم بهم می‌ریزد

این گمانه‌ای است که برخی تحلیلگران هم بدان اشاره می‌کنند و با مثال زدن کره شمالی معتقدند جمهوری اسلامی نیز به آن سو حرکت می‌کند تا با داشتن سلاح اتمی خود را تثبیت کند.

نویسنده یادداشت تسنیم سخنان وزیر اطلاعات را “کاملا مغایر با منافع ملی” و موجب “تقویت اهرم فشار طرف غربی در مذاکرات” دانسته که می‌تواند به “چارچوب ظالمانه آمریکایی‌ها اعتبار ببخشد”.

سپس نتیجه گرفته که “ایراد چنین جملاتی از سوی وزیر اطلاعات بسیار عجیب و قابل نقد است٬٬ و نسبتی با ٬٬تدبیر و ظرافت سیاسی” ندارد.

آخرین نکته‌ای که خبرگزاری تسنیم به آن اشاره کرده و آن را دلیل دیگری بر “نسنجیده” بودن سخنان محمود علوی دانسته، این است که این گونه اظهارات می‌تواند “دست چین و روسیه را برای حمایت از مواضع ایران ببندد” و در نهایت مواضع این دو کشور دوست جمهوری اسلامی را نیز به مواضع آمریکا نزدیک کند.

نقطه نظر شخصی یا استراتژی نظام؟

سایت اصول‌گرای مشرق نیز در یادداشت دیگری پرسیده که آیا سخنان وزیر اطلاعات را “باید به‌حساب نقطه‌نظر شخصی وزیر نوشت یا آن را استراتژی نظام در برخورد با دموکرات‌ها تلقی کرد؟”

نویسنده این یادداشت در پاسخ به این پرسش بر فتوای خامنه‌ای درباره حرام بودن “ساخت، نگه‌داری و به‌کارگیری” سلاح اتمی تاکید کرده و به این نکته اشاره کرده که کشورهای غربی و منطقه‌ای سالهاست ایران را متهم به تلاش برای ساخت سلاح اتمی می‌کنند.

مشرق ادامه داده: «حالا با این اظهارات عجیب که با قدرتی بدتر از یک بمب اتم در فضای رسانه‌های خارجی و فارسی‌زبان ضدانقلاب دست‌به‌دست می‌شود، باید از وزیر اطلاعات پرسید آیا این دست اظهارنظرها دست‌مایه‌ای برای پیش‌فرض‌های دروغین آن‌ها نشد؟»

  Guatemala probes judge who ordered candidate’s arrest

بنا بر گزارش سالیانه سازمان اطلاعات ارتش اسرائيل که روز ۹ فوریه منتشر شد، ایران برای ساخت بمب اتم به دو سال زمان نیاز دارد. این در حالی است که پیشتر وزیر انرژی اسرائيل این زمان را شش ماه اعلام کرده بود.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده پیش از آنکه رسما به این مقام منصوب شود گفته بود که بنا بر ارزیابی‌های او، ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای، نه بیش از یک سال، بلکه به سه تا چهار ماه وقت نیاز دارد تا به قدر کافی اورانیوم غنی‌سازی کند.

مشرق در ادامه نوشته که “بسیاری از تحلیل گران خارجی اظهارات وزیر اطلاعات را مصداق نظرات نظام لحاظ کرده” و فتوای خامنه‌ای را قابل تغییر و “از همه بدتر نظام را متهم به یک دروغ‌گویی بزرگ می‌کنند”.

در پایان این یادداشت چند تیتر و توییت از رسانه‌‌های فارسی زبان خارج از کشور درباره سخنان وزیر اطلاعات منتشر و نوشته شده: «نتیجه سخنان شب گذشته وزیر اطلاعات را حالا می‌شود به روی وب‌سایت‌ها و شبکه‌های ضدانقلاب به‌خوبی مشاهده کرد!»

سایت تندروی جهان نیوز نیز با همین استدلال نوشته است: «متاسفانه بایست گفت که علوی با این اظهارات دقیقا در همان پازلی نقش‌آفرینی کرده که در روزهای گذشته توسط رسانه‌های آمریکایی -همچون وال‌استریت ژورنال با اعلام اخباری مبنی بر کشف مواد رادیواکتیو در سایت‌های اعلام نشده ایران- با هدف ایجاد اجماعی جهانی بر علیه برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران طراحی شده است.»

روزنامه “وال استریت ژورنال” روز ششم فوریه به نقل از سه دیپلمات اروپایی گزارش داد بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آثار و شواهد جدیدی از رادیواکتیو در سایت‌های هسته‌ای ایران کشف کردند.

  Israel marks Holocaust Remembrance Day with solemn ceremony

دیپلمات‌ها که نامشان در گزارش وال استریت ژورنال ذکر نشده گفتند نمونه‌هایی که از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در هنگام بازرسی در پاییز از دو سایت هسته‌ای اعلام نشده ایران کشف شدند حاوی آثاری از مواد رادیواکتیو بوده است که می‌تواند نشان دهد ایران بر روی سلاح‌های هسته‌ای کار می‌کرده است.

طبق نوشته وال استریت ژورنال سال گذشته ایران به مدت هفت ماه مانع بازرسی ماموران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شده بود.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اظهارات وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی را نگران کننده خوانده و تاکید کرده که آمریکا همه توان خود برای مانع شدن از گسترش فعالیت‌های موشکی ایران به کار خواهد گرفت.

هنوز هیچ مقام رسمی جمهوری اسلامی درباره سخنان محمود علوی موضع‌گیری نکرده است.

منبع: دویچه وله

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان