• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر آتش‌بس به توافق رسیدند

جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر آتش‌بس به توافق رسیدند

پس از یک ماه جنگ در قره‌باغ و کشته شدن صدها نفر، دو کشور آذربایجان و ارمنستان بر سر آتش‌بس توافق کردند. نیروهای حافظ صلح برای نظارت بر آتش‌بس و تبادل اسرا و مجروحان راهی منطقه شده‌اند. روسیه ۱۶۰۰ سرباز به منطقه می‌فرستد.

بامداد سه‌شنبه ۱۰ نوامبر (۲۰ آبان) نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان با امضای توافقنامه‌ای با آذربایجان و روسیه به جنگ و خون‌ریزی در قره‌باغ خاتمه داد.

این در حالی است که گزارش‌هایی مبنی بر اعتراض به این توافق‌نامه در ارمنستان از سوی خبرگزاری‌ها منتشر شده است.

در توافق بین دو کشور آذربایجان و ارمنستان، تبادل اسرا نیز پیش‌بینی شده است. افزون بر آن قرار است اجساد سربازان کشته‌شده تحویل داده شوند. آوارگان و فراریان نیز قرار است تحت نظارت سازمان ملل متحد به کشورهای خود بازگردند.

سپاه مرزی روسیه کنترل بر جاده‌ها و نظارت بر تبادل اسرا را برعهده گرفته است. ارمنستان و آذربایجان موظف شدند راه‌حل سیاسی پیشین را همچنان به رسمیت بشناسند.

خبر امضای توافق آتش‌بس بین دو کشور آذربایجان و ارمنستان از سوی سخنگوی کرملین نیز تایید شده است. افزون بر آن دولت آذربایجان نیز این خبر را رسانه‌ای کرده است. الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان نیز از این توافق به عنوان نقطه عطفی در پایان دادن به اختلافات دو کشور یاد کرده است.

قرار است روسیه ۱۶۰۰ نفر را برای نظارت بر صلح و آتش‌بس بین دو کشور آذربایجان و ارمنستان به منطقه قره‌باغ اعزام کند. پیش از این خبر تشکیل سپاه صلح مشترک ترکیه و روسیه منتشر شده بود. این در حالی است که مقامات ترکیه هنوز در این رابطه ابراز نظر نکرده‌اند.

  AMD محصولات جدید تردریپر را از آخرین نقشه راه رسمی خود حذف کرد

ماموریت نظارت روسیه بر صلح و آتش‌بس در قره‌‌باغ برای مدت پنج سال پیش‌بینی شده است. گفته می‌شود که در صورت لزوم این ماموریت می‌تواند برای پنج سال دیگر نیز تمدید شود.

طی هفته‌های گذشته، تلاش‌های متعددی برای خاتمه دادن به درگیری‌ها در قره‌باغ صورت گرفته بود، اما نتیجه‌ای در پی نداشت.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان