تمدید وضعیت اضطراری ملی در مورد ایران توسط ترامپ

دونالد ترامپ‌، رئیس‌جمهوری آمریکا با امضای مجدد فرمانی، «وضعیت اضطراری ملی» علیه ایران را برای یک سال دیگر تمدید کرد.

این فرمان که در وبسایت کاخ سفید منتشر شده است، به تصمیم جیمی کارتر، رئیس جمهور وقت ایالات متحده، در ۱۴ نوامبر ۱۹۷۹ اشاره دارد که ایران را «تهدیدی غیرمعمول و فوق‌العاده علیه امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد آمریکا اعلام کرد».

از آن زمان تمام روسای جمهور آمریکا به طور سالانه فرمان وضعیت اضطراری ملی درباره ایران را تمدید می‌کنند.

جیمی کارتر، در پی حمله دانشجویان گروه موسوم به «خط امام» در آبان ۱۳۵۸ به سفارت آمریکا در تهران، اشغال این سفارت و گروگان‌گیری کارکنان آن، فرمان ۱۲۱۷۰ را صادر و تحریم‌هایی علیه ایران وضع کرد.

در ۲۹ دی ماه ۱۳۵۹/ ۱۹ ژانویه ۱۹۸۱ بین ایران و آمریکا، در الجزایر، توافقی به‌دست آمد که هدف آن پایان دادن به بحران ناشی از گروگان‌گيری کارمندان سفارت آمريکا در تهران بود. کارمندان سفارت پس از ۴۴۴ روز از اسارت آزاد شده و به کشورشان بازگشتند.

این فرمان می‌گوید روابط واشینگتن و تهران هنوز عادی نشده، و روند اجرای توافق‌نامه‌های مورخ ۱۹ ژانویه ۱۹۸۱ با ایران همچنان ادامه دارد.

آقای ترامپ در فرمان خود افزوده که «به همین خاطر لازم است وضعیت اضطراری ملی ناظر به فرمان اجرایی ۱۲۱۷۰ در مورد ایران ادامه یابد و من وضعیت اضطراری ملی را برای یک سال دیگر تمدید می‌کنم».

در سال ۱۹۹۵ و در زمان ریاست‌جمهوری بیل کلینتون نیز فرمان اجرایی ۱۲۹۵۷ علیه ایران وضع شد. آقای کلینتون در فرمان اولیه تحریم علیه تهران، همکاری تجاری آمریکا در صنعت نفت‌وگاز ایران را ممنوع، و دو ماه بعد نیز آن را مشمول هر نوع تجارت با ایران کرد.

  No-deal Brexit wouldn't disrupt gas, power flows from Europe: UK National Grid

دونالد ترامپ نیز ۲۳ اسفند پارسال فرمان اضطراری امضا شده توسط آقای کلینتون را برای یک سال دیگر تمدید کرد.

دولت دونالد ترامپ اردیبهشت ۹۷ آمریکا از برجام خارج شد و تاکنون تحریم‌های سختی علیه جمهوری اسلامی به اجرا گذاشته که هدف از آن وادار کردن ایران به مذاکره و تغییر سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی اعلام شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان