• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • تمامی مدل‌های آیفون ۱۳ احتمالا به حسگر لایدار مجهز خواهند شد

تمامی مدل‌های آیفون ۱۳ احتمالا به حسگر لایدار مجهز خواهند شد

بر اساس اطلاعات منتشرشده از زنجیره‌ی تأمین، اپل احتمالا در تمامی مدل‌های آیفون ۱۳ از حسگر لایدار بهره خواهد گرفت.

چندی پیش اپل خانواده‌ی آیفون ۱۲ را به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا، با یک ماه تأخیر رونمایی و در دو مرحله روانه‌ی بازار کرد. غول دنیای فناوری در یک سنت‌شکنی، امسال چهار مدل آیفون در نظر گرفته است؛ آیفون ۱۲ مینی و آیفون ۱۲ از دو دوربین ۱۲ مگاپیکسلی برای ثبت تصاویر بهره می‌گیرند و مدل‌های پرو به سه دوربین ۱۲ مگاپیکسلی و حسگر لایدار (LiDAR) مجهز شده‌اند. به گزارش اپل‌اینسایدر و با استاد به گفته‌های دیجی‌تایمز، انتظار می‌رود اپل حسگر مذکور را در تمامی آیفون‌های سال جاری میلادی تعبیه کند.

بر اساس گزارش یادشده، دامنه‌ی استفاده از حسگر لایدار در آیفون‌های ۲۰۲۱ می‌تواند گسترش یابد؛ زیرا زنجیره‌ی تأمین به‌طور کلی سفارش‌های بیشتری از قطعات حسگر لایدار را برای بازه‌ی زمانی مورد بحث در نظر گرفته است. در حقیقت حسگر لایدار دوربین پشتی آیفون ۱۲ پرو و ​​آیفون ۱۲ پرو مکس از آیپد پرو ۲۰۲۰ وام گرفته شده است و از قرار معلوم مدل‌های ابتدایی آیفون ۱۳ نیز از آن بهره‌مند خواهند شد.

در گزارش آمده است که این قطعات ممکن است به وسیله‌ی سونی تهیه شود. ظاهرا سونی برای تأمین نسل جدید حسگر تصویر CMOS نزدیک مادون قرمز (NIR) و یک آرایه دیود بهمنی تک‌فوتونی (SPAD) برای استفاده در ماژول لایدار، قراردادی سه‌ساله با اهالی کوپرتینو منعقد کرده است. تصور می‌شود این قرارداد به معنای تداوم گنجاندن حسگر لایدار در آیفون‌ و سایر سخت‌افزارها، حداقل تا سال ۲۰۲۳ باشد. این حسگر در آیفون ۱۲ پرو مکس، یک سیستم زمان پرواز مبتنی بر پرتوهای لیزر و مادون ‌قرمز است که به‌سرعت فواصل جسم تا دوربین را محاسبه می‌کند. این ویژگی برای فوکوس دوربین در شرایط کم‌نور بسیار مفید است. همچنین لایدار توانایی ایجاد نقشه‌های دقیق از عمق یک محیط یا صحنه دارد که در برنامه‌های واقعیت افزوده بسیار کاربردی است.

  مجلس اختیار افزایش قیمت بنزین را به دولت واگذار کرد

بنا به شایعات قبلی، خودروی خودران اپل برای تصویربرداری از محیط اطراف و تشخیص موانع از حسگر لایدار بهره می‌گیرد که به‌نوعی نقش چشم‌ هوشمند را برای خودروهای خودران ایفا می‌کنند. ادعا می‌شود این حسگر یکی از اصلی‌ترین اجزای اپل گلس (عینک واقعیت افزوده اپل) خواهد بود؛ زیرا نه‌تنها می‌تواند به ایجاد نقشه‌برداری عمیق از محیط برای اهداف AR کمک می‌کند، بلکه بینایی کاربر را در محیط‌های کم‌نور بهبود می‌بخشد.

دیجی‌تایمز سابقه‌ی متوسطی در افشای محصولات اپل دارد و در زمینه‌ی انتشار اطلاعات زنجیره تأمین به‌خوبی عمل می‌کند؛ اما گزارش آن در مورد ویژگی‌ها و مشخصات آیفون فوق‌العاده نیست؛ بنابراین تا حدودی گزارش یادشده قابل اتِکا است و پیشنهاد می‌شود آن را به دید شایعه نگاه کنید. گزارش یادشده در راستای بخشی از اخبار مرتبط با پیش‌بینی افزایش ارسال محموله‌های VCSEL تأمین‌کنندگان تایوانی برای تولیدکننده‌های گوشی اندرویدی صورت گرفته است که گفته می‌شود به‌ دنبال استفاده از حسگر لایدار در محصولات خود هستند. شواهد نشان می‌دهد که ارسال این نوع حسگر برای تولیدکننده‌ها در نیمه‌ی دوم ۲۰۲۱ شروع خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان