• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • تحقیقات جدید: بیماران بدون علایم مسئول ۵۰ درصد از موارد جدید کرونا هستند

تحقیقات جدید: بیماران بدون علایم مسئول ۵۰ درصد از موارد جدید کرونا هستند

تحقیقی جدید نشان می‌دهد دستکم ۵۰ درصد از موارد جدید ابتلا به کووید-۱۹ از بیماران بدون علایم نشأت می‌گیرد.

مدت کوتاهی پس از شیوع ویروس کرونا محققان دریافتند که بیماران مبتلا به کووید-۱۹ می‌توانند این بیماری را پیش از بروز علایم و حتی بدون حس کردن بیماری منتقل کنند. تحقیق جدیدی که روز پنج شنبه در ژورنال Journal of the American Medical Association منتشر شده نشان می‌دهد دستکم ۵۰ درصد از موارد جدید ابتلا به کرونا از بیماران بدون علایم نشأت می‌گیرد.

محققان در این تحقیق انتقال‌دهندگان بالقوه کووید-۱۹ را در سه گروه مدل‌سازی کردند: پیش از بروز علایم (یا افرادی که هنوز علایم بیماری در آنها بروز نکرده بود)، بدون هیچ‌گونه علایم و دارای علایم. آنها سپس نرخ سرایت در هر گروه را بر اساس روزهای پس از ابتلا محاسبه کردند. آنها این فرضیه را در نظر گرفتند که نرخ سرایت کووید-۱۹ در بیماران پس از ۵ روز به بیشترین حد می‌رسد. به گفته محققان میانگین دوره کمون ویروس کرونا (مدت زمانی که طول می‌کشد تا علایم بیماری در اکثر بیماران بروز پیدا کند) ۵ روز است.

این مدل‌سازی نشان داد که ۳۰ درصد از بیماران بدون علایم بوده و تا ۷۵ درصد مثل بیماران دارای علایم یا در شرف بروز علایم آلوده کننده هستند. این مدل‌سازی همچنین نشان داد که بیماران بدون علایم به تنهایی مسئول ۲۴ درصد از سرایت‌ها هستند.

محققان همچنین چند سناریوی دیگر را نیز آزمایش کردند که در آنها اوج میزان سرایت بیماری کووید-۱۹ پس از سه، چهار، شش یا هفت روز اتفاق می‌افتاد. در بین این سناریوها، بیماران بدون علایم و در شرف بروز علایم عامل انتقال دستکم ۵۰ درصد از موارد ابتلای جدید بودند.

  پافشاری معترضان سودان بر غیرنظامی بودن دولت انتقالی

حتی در محتاط‌ترین سناریو که در آن اوج میزان انتقال‌پذیری بیماری ۷ روز پس از ابتلا به ویروس کرونا رخ می‌داد و نقش بیماران بدون علایم در انتقال بیماری ۰ درصد بود، بیماران در شرف بروز علایم همچنان عامل بیش از ۲۵ درصد از موارد کلی ابتلا بودند.

«جی باتلر» (Jay Butler) قائم‌مقام‌ بخش بیماری‌های واگیردار از مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) و نویسنده اصلی تحقیق می‌گوید یافته‌های این مطالعه بر اهمیت پیروی از دستورالعمل‌های بهداشتی درباره پوشیدن ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی تأکید می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان