بی نظمی در اولین مناظره تلویزیونی ترامپ و بایدن

اولین مناظره انتخاباتی دونالد ترامپ و رقیب دموکراتش جو بایدن سه‌شنبه ساعت ۶ بعدازظهر روز ۲۹ سپتامبر به وقت لوس آنجلس برگزار شد و رو در رویی این نامزدها پرهیاهو، پر از انتقادات و با فریاد مجری مناظره همراه بود که بایدن و ترامپ را به رعایت سکوت دعوت می‌کرد.

مناظره انتخاباتی این دو رقیب جمهوری‌خواه و دموکرات در دانشگاه «کیس وسترن ریزرو» در کلیولند ایالت اوهایو با مجری‌گری «کریس والاس» که در فاکس نیوز مشغول به کار است و در شش بخش ۱۵ دقیقه‌ای حول محورهای سوابق این دو نامزد، دیوان عالی آمریکا، کووید-۱۹، اقتصاد، نژاد و خشونت در شهرها و درستی انتخاباتی انجام شد.

این مناظره ۹۰ دقیقه‌ای که بدون آگهی بود، ۳۵ روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر برگزار شد و دومین و سومین مصاف این دو نامزد هم به ترتیب ۱۵ اکتبر در ایالت فلوریدا و ۲۲ اکتبر در ایالت تنسی خواهد بود.

اعضای خانواده دونالد ترامپ و پسر جو بایدن نیز در سالن مناظره حضور داشتند و از نزدیک شاهد تقابل این دو نامزد بودند. دونالد ترامپ و بایدن در هنگام ورود به اولین مناظره با یکدیگر دست ندادند، ماسک هم به صورت نداشتند و فاصله اجتماعی را رعایت کردند.

اولین سوال مناظره از این نامزدها درباره دیوان عالی آمریکا و قاضی منتخب ترامپ برای کرسی خالی این دیوان پرسیده شد. بایدن بار دیگر تاکید کرد که نامزد دیوان عالی و جانشین خانم گینزبرگ که سپتامبر بر اثر ابتلا به سرطان درگذشت، باید بعد از انتخابات انتخاب شود، ولی پرزیدنت ترامپ گفت به عنوان رئیس جمهوری کنونی آمریکا حق انتخاب دارد و گزینه مورد نظرش که قاضی ایمی برت است، عالی توصیف کرد.

در بحث طرح سلامت «اوباماکر» کریس والاس به ترامپ گفت که دولت او برنامه مشخصی برای جایگزینی این طرح نداشته است. بایدن هم دونالد ترامپ را دروغگو خطاب کرد و گفت که او به فکر مردم نیست و میلیون‌ها تن از طرح اوباماکر استفاده می‌کنند اما ترامپ قصد دارد که این حق را از آنها بگیرد. ترامپ هم گفت: من این حق را به مردم داده‌ام تا خودشان انتخاب کنند.

  نقشه ترور رهبر کره ‌شمالی

بحث اوباماکر زمانی مطرح شد که حرف از نامزد تازه دیوان عالی آمریکا به میان آمد. قاضی ایمی برت، نامزد ترامپ برای دیوان عالی پیشتر در مقاله‌ای از تایید این قانون در دیوان عالی انتقاد کرده بود. بایدن ادعا کرد که ترامپ میلیون‌ها تن را از بیمه درمانی محروم خواهد کرد. ترامپ در پاسخ گفت اگر بایدن سر کار بیاید نظامی درمانی سوسیالیستی خواهد داشت. ترامپ در بحث انتخاب ایمی برت هم گفت: این حق من است که قاضی ایمی که در هر دو حزب هوادار دارد را انتخاب کنم . در ضمن ما انتخابات را برده ایم و این به ما امتیازاتی می دهد که اگر دمکراتها داشتند حتما آنرا اعمال می کردند.

بایدن بارها کلماتی شبیه “خفه شو” و “دلقک” و “دروغگو” به ترامپ گفت که در شأن شخصیتی مثل او نبود و مرتب به صحبتهای ترامپ می خندید و سرتکان می داد. ترامپ نیز بارها صحبتهای او را قطع می کرد.

ترامپ در بخش سوالات مرتبط با کووید-۱۹ از اقدامات دولتش در مقابله با کرونا دفاع کرده و خطاب به بایدن گفت که آنها می‌خواهند کشور را تعطیل کنند ولی ما با تدبیر و استفاده از سیاست درست تا چند هفته دیگر به واکسن این ویروس دست خواهیم یافت. بایدن هم در واکنش به صحبت‌های ترامپ درباره واکسن گفت: من اصلا به او اعتماد ندارم و ترامپ هیچ برنامه‌ای برای این بحران ندارد و با اینکه در ابتدا می‌دانست کرونا مرگبار است اما آن را پنهان کرد. بایدن همچنین به ستایش ترامپ از شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین در ابتدای بحران کرونا اشاره کرد. با این حال ترامپ گفت که اگر بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا می‌بود، میلیون‌ها تن جان خودشان را از دست می‌دادند زیرا او بستن مرزها به چین را محکوم کرده بود و مهارت دولتش در مهار کرونا را ستود!

جو بایدن همچنین حرف‌های اوایل امسال ترامپ را که به مردم گفته بود مواد ضدعفونی‌کننده برای پیشگیری از کووید-۱۹ تزریق کنند، مورد تمسخر قرار داد و ترامپ هم گفت صحبت‌هایش کنایه‌آمیز بوده است!

  بایدن: رویکرد بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، بیش از آن که برای اسرائیل مفید باشد، به اسرائیل آسیب می‌زند

دونالد ترامپ خطاب به بایدن گفت در طول ۴۷ ماه ریاست جمهوریش بیشتر از ۴۷ سالی که بایدن در سیاست بوده به مردم آمریکا خدمت کرده است. ترامپ گفت: من ارتش شکست‌خورده‌ و قفسهای خالی از وسایل پزشکی را که به من داده بودید را درست کردم و به سرعت ساخت دستگاههای تنفسی را بومی کردم.

ترامپ در بخشی از صحبت‌هایش به عضویت هانتر بایدن، پسر جو بایدن در یک شرکتهای چینی و اوکراینی  حمله کرد که چگونه پسر شما بدون هیچ تجربه کاری مدیرعامل این شرکتها شده و حقوقهای کلان گرفته است؟ ولی بایدن در جواب گفت که پسرش مرتکب هیچ اشتباهی نشده است.

در بحث مالیات کریس والاس از ترامپ در مورد پرداختهایش به دولت بین سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ سوالی مطرح کرد و به گزارشی از نیویورک تایمز اشاره داشت که نشان می‌داد او صرفا ۷۵۰ دلار مالیان در این دو سال داده است.  ترامپ در جواب تاکید کرد که در این دو سال میلیون‌ها دلار مالیات داده است.

بایدن ساعاتی پیش از مناظره اظهارنامه مالیاتی خود را منتشر کرد تا در این بحث فشار بیشتری به ترامپ وارد کند. او از ترامپ پرسید که چرا اقدام مشابهی انجام نمی‌دهد و ترامپ پاسخ داد: همه آنها را خواهند دید.

بایدن در طول مناظره ترامپ را نژادپرست و بازیچه دست پوتین خواند و گفت: “شما بدترین رئیس‌جمهوری هستید که آمریکا تا به حال داشته است.” ترامپ هم پاسخ داد: جو، هیچ چیز هوشمندانه و زیرکانه‌ای درباره تو وجود ندارد.

بایدن همچنین در پاسخ به سوالی درباره “نظم و قانون” گفت که او مخالف قطع بودجه سازمان‌های پلیس است. او گفت اکثریت قریب به اتفاق ماموران پلیس آدم‌های سالمی هستند اما در میان آنها کسانی هستند که بد رفتار می‌کنند و باید برکنار شوند. او خواستار اصلاح سازمان‌های پلیس شد. ترامپ در واکنش به او گفت که پلیس در اقصی نقاط کشور ریاست جمهوریش را حمایت می‌کنند و عملا همه آنها مخالف جو بایدن هستند.

  Gandhi scion comes into his own as India polls near finish

دونالد ترامپ همچنین برترپنداری و نژاد پرستی را به جناح چپ نسبت داد و گفت دمکراتها از آنها حمایت می کنند.

کریس والاس، مجری مناظره همچنین به آتش سوزی‌های غرب آمریکا اشاره کرد و اینکه ترامپ تغییر اقلیم را زیر سال می‌برد. ترامپ گفت: من آب‌های زلال و هوای پاکیزه می‌خواهم… اگر به سابقه من نگاه کنید ما عالی عمل کرده‌ایم.

او گفت از توافق اقلیمی پاریس خارج شد چون به ضرر آمریکا بود. او دلیل آتش سوزی‌های را به نحوه جنگلداری و باقی گذاشتن چوب و برگهای خشک در کف جنگل‌ها نسبت داد که با حرارت آفتاب می توانند بسرعت جنگلها را در خطر آتش قرارد دهند.

در بخش دیگری از صحبت‌ها، مجری مناظره از دو نامزد در مورد اطمینان آنها به نتیجه رای با پست و شمارش آنها سوال کرد.

بایدن گفت حتی مقام‌های ارشد دولت ترامپ می‌گویند که رای پستی دقیق و درست است و اشاره کرد که ترامپ شخصا به صورت پستی رای داده است. او گفت در روز رای‌گیری باید فاصله اجتماعی رعایت شود. جو بایدن مردم را تشویق کرد به هر شکلی می‌توانند رای دهند و گفت دونالد ترامپ نمی‌تواند مانع رای دادن آنها شود. او گفت ترامپ در صورت باخت نمی‌تواند در قدرت بماند و باید کاخ سفید را ترک کند.

دونالد ترامپ هم در مقابل گفت که با توجه به تقلباتی که تا کنون مشاهده شده است شاید نتیجه انتخابات تا ماه‌ها معلوم نشود. او بارها سلامت رای پستی را زیر سوال برد و مثالهایی از اتفاقات چند ماه گذشته را برد که آرا دور ریخته شده بودند. بایدن در واکنش گفت که دونالد ترامپ از شمارش کل آرا می‌ترسد.

کریس والاس، مجری شبکه خبری فاکس نیوز که تلاش می‌کرد نظم را میان این دو نامزد برقرار کند نتوانست از عهده این کار برآید چونکه نتیجه این انتخابات برای هر دو بسیار حیاتی است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان