• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • بیانیه دیرهنگام وزارت اطلاعات: حبیب اسیود را دستگیر کردیم

بیانیه دیرهنگام وزارت اطلاعات: حبیب اسیود را دستگیر کردیم

وزارت اطلاعات ایران یازده روز پس از اعلام خبر دستگیری حبیب اسیود، رهبر پیشین گروه “النضال” توسط یک نماینده مجلس و همچنین پخش اعترافات اجباری او از تلویزیون، در اطلاعیه‌ای دستگیری اسیود را اعلام کرد.

وزارت اطلاعات ایران روز پنج‌شنبه ۲۲ آبان (۱۲ نوامبر) در اقدامی دیرهنگام اطلاعیه‌ای را منتشر کرد که در آن خبر دستگیری حبیب فرج‌الله چعب معروف به “حبیب اسیود”، رهبر پیشین گروه “حرکت النضال” اعلام شده است.

گروه حرکت النضال با نام “جنبش مبارزه عربی آزادی‌بخش الاحواز” نیز شناخته می‌شود.

در اطلاعیه وزارت اطلاعات ذکر شده حبیب فرج‌الله چعب در سال‌های اخیر “قصد چندین عملیات بزرگ دیگر در تهران و خوزستان” را داشته و “در حال برنامه‌ریزی برای هدایت عملیات تروریستی جدیدی” بوده است.

وزارت اطلاعات حبیب اسیود را “عامل اصلی حمله تروریستی ۳۱ شهریور ۹۷ اهواز” معرفی کرده است. در این اطلاعیه آمده او “با اقدامات تخصصی و ترکیبی سربازان گمنام امام زمان” شناسایی و دستگیر شده است.

اطلاعیه وزارت اطلاعات در حالی منتشر می‌شود که یازده روز پیش، رئیس‌کمیسیون امنیت ملی مجلس از دستگیری حبیب فرج‌الله چعب خبر داده و گفته بود او تحت بازجویی نیروهای امنیتی است.

تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی نیز یک روز پیش در شامگاه ۲۱ آبان بخش‌هایی از اعترافات اجباری حبیب فرج‌الله چعب را پخش کرده بود.

مجبتی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفته بود، رهبر پیشین گروه حرکت‌النضال همانند روح‌الله زم “با هوشیاری شاخه‌های امنیتی و اطلاعاتی” در خارج از کشور دستگیر و به ایران منتقل شده است.

در همان زمان باشگاه خبرنگاران نیز گزارش کرده بود حبیب اسیود در ترکیه بازداشت شده و سپس از مرز آذربایجان غربی به تهران منتقل شده است.

  ابراهیم رشیدی، روزنامه‌نگار و فعال مدنی، یک ماه دیگر در بازداشت ماند

در اطلاعیه وزارت اطلاعات هیچ اشاره‌ای به نحوه دستگیری چعب نشده است. حرکت النضال پیش‌تر ادعا کرده بود، رهبر پیشین این گروه با “همکاری یک کشور ثالث” به ترکیه کشانده و سپس در خاک آن کشور ربوده شده است.

در اطلاعیه وزارت اطلاعات از نقش یک کشور ثالث در ارتباط با این دستگیری سخنی به میان نرفته است. شبکه خبری العربیه پیش‌تر به نقل از “برخی منابع اهوازی” این کشور ثالث را قطر معرفی کرده بود.

۳۱ شهریور ۱۳۹۷ چهار فرد مسلح به رژه نیروهای نظامی جمهوری اسلامی در شهر اهواز حمله کرده بودند. در این حمله دست‌کم ۲۴ نفر کشته و ده‌ها نفر مجروح شدند.

یعقوب حر تستری، سخنگوی “جنبش عربی آزادیبخش الاحواز” همان زمان اعلام کرد که این گروه مسئولیت حمله اهواز را بر عهده نمی‌گیرد اما آن را “اقدامی مشروع” می‌داند.

ربودن مخالفان جمهوری اسلامی یا دستگیری آنها با کمک نیروهای امنیتی کشورهای خارجی پیش از این نیز سابقه داشته است. حکومت ایران این گونه اقدام‌ها را عملیات “سربازان و پاسداران گمنام امام زمان” توصیف می‌کند.

روح‌الله زم، مؤسس کانال تلگرامی “آمد نیوز” و همچنین جمشید شارمهد، رئیس رادیو تندر متعلق به انجمن پادشاهی ایران، دو تن از مخالفان جمهوری اسلامی بوده‌اند که در سال‌های اخیر خارج از ایران دستگیر و به این کشور منتقل شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان