• Home
  • >
  • زندگی
  • >
  • بزرگترین بازمانده ابرنواختر رصد شد

بزرگترین بازمانده ابرنواختر رصد شد

محققان “دانشگاه کورتین” استرالیا در مطالعه اخیرشان بزرگترین بازمانده ابرنواختر را کشف کردند.

به نقل از تک اکسپلوریست، یک گروه بین‌المللی از دانشمندان با استفاده از تلسکوپ اشعه ایکس قدرتمند “ای روزیتا”(eROSITA) بزرگترین بازمانده ابرنواختری که تاکنون با اشعه ایکس شناسایی شده را کشف کردند. این بازمانده ابرنواختر “هوینگا”(Hoinga) نامیده می‌شود.

دانشمندان انتظار داشتند چندین ابرنواختر را طی سال‌های آینده کشف کنند و از اینکه خیلی زود توانستند یکی از آنها را کشف کنند بسیار هیجان زده شدند.

بازمانده ابرنواختر هوینگا بسیار بزرگ است و فاصله زیادی از صفحه کهکشانی دارد. با قطر حدود ۴.۴ درجه، ناحیه‌ای حدود ۹۰ برابر بزرگتر از اندازه ماه کامل را پوشش می‌دهد. علاوه بر این، این بازمانده بسیار دورتر از صفحه کهکشانی قرار دارد که این موضوع بسیار غیرمعمول است.

دکتر “ناتاشا هرلی واکر”(Natasha Hurley-Walker) متخصص فیزیک نجومی از دانشگاه کورتین با همکاری گروهی از محققان فیزیک فرازمینی و اخترفیزیک موسسه ماکس پلانک این مطالعه را انجام دادند.

دکتر هرلی واکر گفت: تلسکوپ ای روزیتا، که روی ماهواره SRG(روسیه-آلمان) قرار دارد، ۲۵ برابر حساس‌تر از نمونه قبلی خود یعنی روسات است، بنابراین ما انتظار این را داشتیم که طی سال‌های آینده بازمانده‌های ابرنواختر جدیدی را کشف کنیم و از اینکه خیلی زود توانستیم این کار را انجام دهیم، هیجان زده شدیم. علاوه بر این هوینگا بزرگترین بازمانده ابرنواختری است که از طریق اشعه ایکس کشف شده است و از نظر اندازه ظاهری حدود ۹۰ برابر بزرگتر از ماه کامل است. ما انتظار داریم که حدود ۱۲۰۰ بازمانده ابرنواختر در کهکشان ما وجود داشته باشد. با این حال تاکنون فقط ۳۰۰ مورد از آنها پیدا شده است. به طور معمول انتظار نمی‌رود که بازمانده ابرنواختر در عرض‌های کهکشانی بالا پیدا شود، بنابراین این مناطق معمولاً مورد بررسی قرار نمی‌گیرند و این به این معنی است که ممکن است تعداد بیشتری از این بازمانده‌ها در آنجا باشند که مورد بررسی قرار نگرفته‌اند و می‌بایست کشف شوند.

  نشانه‌ها و علائم گرمازدگی

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان