• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • برای اولین بار هوش مصنوعی یک هواپیمای نظامی را هدایت کرد

برای اولین بار هوش مصنوعی یک هواپیمای نظامی را هدایت کرد

برای نخستین بار در تاریخ نیرویی هوایی هوش مصنوعی طی پروازی آزمایش به عنوان کمک خلبان بخشی از هدایت هواپیمای جاسوسی U-2 را بر عهده گرفت.از نظر بسیاری از کارشناسان نظامی هوش مصنوعی در ابزارهای دفاعی آینده نقش بسیار پررنگی خواهد داشت و از اینرو توسعه الگوریتم‌ها، آموزش و استفاده از آن در دستور کار پنتاگون قرار گرفته است. نیروی هوایی آمریکا در همین راستا برای نخستین بار هدایت پرنده جاسوسی U-2 توسط هوش مصنوعی را آزمایش کرد که با موفقیت همراه بود.این الگوریتم هوش مصنوعی که «ARTUµ» نام دارد، توسط محققان آزمایشگاه فدرال «U-2» نیروی هوایی توسعه پیدا کرده و طی پرواز مذکور وظایفی نظیر ناوبری تاکتیکی و بکارگیری حسگرها برای شکار لانچرهای دشمن را اجرا کرد که معمولا توسط خلبان صورت می‌گیرد.

مسئولان نیروی هوایی از نتیجه این آزمایش رضایت داشته و آنرا دستاوری چشمگیر عنوان کرده‌اند. دکتر «ویل راپر»، از مقامات بخش فناوری و لجستیک نیروی هوایی در اینباره گفته است:

«استفاده ایمن از هوش مصنوعی در سیستم‌های نظامی عصر تازه ای را در رقابت الگوریتمی و همکاری انسان و ماشین رقم می‌زند.»

پیش از این ژنرال «مارک میلی» هم تاکید کرده بود که هوش مصنوعی و رباتیک طی ۱۰ تا ۱۵ سال آینده نقش مهمی را در منازعات نظامی بر عهده خواهند داشت. از نظر وی هوش مصنوعی با سرعت هرچه تمام تر نه فقط در زمینه‌های اجتماعی و اقتصادی بلکه در حوزه نظامی نیز راه خود را باز خواهد کرد.

نیروی هوای آمریکا مدتی قبل هم نبرد بین یک جنگنده با خلبان انسانی را با جنگنده تحت کنترل هوش مصنوعی شبیه‌سازی کرده بود که طی آن خلبان مقهور مهارت مقابل شد. استفاده از این ویژگی‌ها محدود به آمریکا نیست و کشورهای دیگر از جمله چین و بریتانیا نیز استفاده از پتانسیل هوش مصنوعی و رباتیک را کلید زده‌اند.

  UK economy to slow near-term as Brexit preparations halted

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان