• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • باقری: ما مذاکرات هسته‌ای نداریم، گفتگوها فقط منحصر به برداشتن تحریم‌ها خواهد بود

باقری: ما مذاکرات هسته‌ای نداریم، گفتگوها فقط منحصر به برداشتن تحریم‌ها خواهد بود

پیام جوان: به گزارش دویچه وله، دور هفتم مذاکرات وین قرار است روز هشتم آذرماه (۲۹ نوامبر) برگزار شود. سه هفته پیش از آغاز این مذاکرات، علی باقری کنی، معاون حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه دولت ابراهیم رئیسی راهی اروپا شد.

او پس از دیدار خود با فیلیپ ارورا، مدیرکل امور سیاسی وزارت خارجه فرانسه، راهی برلین شده است. باقری بر آن است تا پیش از شروع دور هفتم مذاکرات با نمایندگان سه کشور اروپایی حاضر در کمیسیون مشترک برجام دیدار و گفت‌وگو کند.

باقری پیش از ترک فرانسه در گفت‌وگویی با خبرنگار خبرگزاری صدا‌وسیمای جمهوری اسلامی به اظهارات ژان‌ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه واکنش نشان داد.

وزیر امور خارجه فرانسه اعلام کرده بود دور هفتم مذاکرات وین باید در ادامه شش دور پیشین این مذاکرات صورت گیرد. دور ششم این مذاکرات روز ۲۰ ژوئن (۳۰ خرداد) به پایان رسیده بود و ادامه مذاکرات به تشکیل دولت جدید جمهوری اسلامی موکول شده بود.
اکنون پس از گذشت پنج ماه از پایان دور ششم این مذاکرات، علی باقری مدعی شده که دور جدید مذاکرات ادامه شش دور گذشته نخواهد بود.

مقامات دولت ابراهیم رئیسی رویکرد عباس عراقچی، معاون سیاسی محمدجواد ظریف و مذاکره‌کننده ارشد دولت روحانی در مذاکرات کمیسیون مشترک برجام را سازش‌کارانه می‌خوانند و با نتایج آن مخالف هستند.

باقری در پاسخ به این پرسش که آیا مذاکرات دور هفتم کمیسیون مشترک برجام از همان جایی آغاز خواهد شد که روز ۲۰ ژوئن به پایان رسیده بود، گفت ما مذاکرات هسته‌ای نداریم، چون موضوع هسته‌ای در سال ۱۳۹۴ در قالب توافقی که بین ایران و ۱+۵ شکل گرفت به طور کامل مورد توافق قرار گرفته بود.

  سیستم بویایی و چشایی با یکدیگر در ارتباط هستند

او گفت که موضوع اصلی این مذاکرات بررسی پیامدهای ناشی از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ است و از این رو، «فقط منحصر به تحریم‌های غیرقانونی است» که آمریکا علیه جمهوری اسلامی وضع کرده است.

از سوی دیگر، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین با انتشار یک پست توییتری بر اهمیت مذاکرات هسته‌ای وین تاکید ورزیده و عنوان کرده است که هیچ جایگزین قابل قبول دیگری برای برجام وجود ندارد.

باید یادآور شد که ایالات متحده آمریکا نیز با استقبال از تعیین زمان مشخصی برای از سر گیری مذاکرات ناظر بر احیای برجام، از جمهوری اسلامی درخواست کرده است که با رویکردی مثبت به پشت میز مذاکره باز گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان