• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • ایران و چین، دو محور کارزار انتخاباتی ترامپ در فلوریدا

ایران و چین، دو محور کارزار انتخاباتی ترامپ در فلوریدا

دونالد ترامپ در آستانه برگزاری گفت‌وگوهای تجاری بین چین و آمریکا، چین را متهم به “عهدشکنی” کرده و توافق هسته‌ای با ایران را “وحشتناک” خوانده است. چین و ایران تبدیل به موضوعات محوری سخنرانی‌های انتخاباتی ترامپ شده‌اند.اخبار مربوط به آمریکا و اقدامات این کشور، حجم قابل ملاحظه‌ای از اخبار بین‌المللی را به خود اختصاص داده است. اخباری که پیامدهای بسیاری برای اقتصاد، سیاست و صلح و امنیت جهانی دارند. رئیس جمهوری آمریکا از یکسو بر تشدید تحریم‌های ایران افزوده است و از سوی دیگر با اظهارات خود به جنگ تجاری بین آمریکا و چین دامن زده است.

روز پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت (نهم مه) دور جدید گفت‌وگوهای بازرگانی چین و آمریکا در واشنگتن آغاز می‌شود. گفت‌وگوهای دو روزه‌ای که می‌بایست راه حلی برای پایان دادن به جنگ تجاری بین دو کشور بیابد. در چنین شرایطی، دونالد ترامپ با انتشار یک پست توییتری، به این جنگ تجاری گستره بیشتری بخشیده است.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

روز چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت، ترامپ در چارچوب کارزار انتخاباتی به فلوریدا رفته بود. او در سخنرانی خود دو موضوع را برجسته کرده بود: توافق هسته‌ای جدید با ایران و کسب توافقی “عادلانه” با چین بر سر بازرگانی خارجی.

چین و اتهام “عهدشکنی”

ترامپ با انتشار یک پست توییتری چین را در آستانه برگزاری دور جدید گفت‌وگوهای تجاری بین دو کشور متهم به “عهدشکنی” کرده است. او گفته است که این کشور ظرف ماه‌های گذشته، برخی از نکات توافق پیشین تجاری را نقض کرده است.

لازم به یادآوری است که ترامپ روز یکشنبه پنجم ماه مه، خبر از افزایش تعرفه‌های گمرکی بر روی ۲۰۰ میلیارد دلار واردات آمریکا از چین داده بود. مالیات بر واردات این میزان از کالاهای ساخت چین قرار است از روز جمعه ۲۰ اردیبهشت از ۱۰ درصد به ۲۵ درصد افزایش یابد.

  ظرفیت نیروگاه‌های ایران به ۸۵ هزار مگاوات می‌رسد

در عین حال آمریکا اعلام کرده است که تعرفه گمرکی بر ۳۵۰ میلیارد دلار دیگر از واردات آمریکا از چین را نیز افزایش خواهد داد.

چین نیز تهدید کرده است که در صورت افزایش مالیات بر کالاهای ساخت این کشور، سیاست مشابهی را در قبال واردات از آمریکا در پیش خواهد گرفت.

ترامپ در سخنرانی انتخاباتی خود گفته است که علت آنکه رهبران چین خواستار مذاکره جدید بر سر بازرگانی خارجی شده‌اند این است که آن‌ها به آن امید بسته‌اند موضوع را تا انتخابات کش داده و سرانجام با یک رئیس جمهور ضعیف دموکرات به توافق برسند. ترامپ گفته است: “اما باید بدانند که چنین چیزی رخ نخواهد داد.»

توافق هسته‌ای با ایران

موضوع ایران و توافق هسته‌ای کشورهای پنج به اضافه یک با ایران نیز بخش دیگری از تبلیغات انتخاباتی ترامپ در فلوریدا را تشکیل می‌داد.

دونالد ترامپ در سخنرانی خود بار دیگر برجام را توافقی “وحشتناک” توصیف کرد. او در عین حال از تشدید تحریم‌های ایران سخن گفت و تاکید کرد که آمریکا از دنبال کردن سیاست تحریم‌ها به دنبال آن نیست که بر درد و رنج کسی بیافزاید.

ترامپ گفت که دولت او به آن امید بسته است که “زمانی” به یک “توافق عادلانه” بر سر برنامه هسته‌ای ایران برسد.

سایت خبری اشپیگل آنلاین با انتشار گزارشی در این باره به نقل از ترامپ نوشته است: “ما نمی‌خواهیم کسی را اذیت کنیم. ما خواستار یک توافق عادلانه هستیم. ما تنها چیزی که نمی‌خواهیم این است که آن‌ها [حاکمان ایران] به جنگ‌افزارهای هسته‌ای دست یابند.»

Read more here:: ایران و چین، دو محور کارزار انتخاباتی ترامپ در فلوریدا

  ارائه پیشنهاد نامزدی مهدی یراحی برای جایزه گرمی به آکادمی ملی علوم و هنرهای ضبط آمریکا

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان