• Home
  • >
  • زندگی
  • >
  • ایران: سفر نوروزی به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع شد

ایران: سفر نوروزی به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع شد

حسن روحانی، رئیس‌ جمهور ایران، با اعلام ممنوعیت سفرهای نوروزی به شهرهایی که از نظر شیوع کرونا در وضعیت قرمز و زرد به سر می‌برند، از این مناطق خواست که «بسیج فو‌ق‌العاده تشکیل دهند» و «استاندار، تیم پزشکی، بسیج و سپاه» برای اعمال پروتکل‌ها «مراقبت بیشتری داشته باشند».

او که روز شنبه، ۱۶ اسفند، در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا سخن می‌گفت، افزایش رفت و آمد مردم در روزهای اخیر را «علامت هشداردهنده» دانست و گفت مردم باید تا جایی که ممکن است «خرید اینترنتی» کنند.

آقای روحانی شیوع سفرها را «خطر واقعی» دانست و گفت مردم باید یک سال دیگر به سبک زندگی فعلی که شامل کاهش تردد و دورهمی و استفاده از ماسک است، ادامه دهند.

بر اساس آخرین اطلاعات وزارت بهداشت ایران، ۱۱ شهر در استان خوزستان در وضعیت قرمز قرار دارند و ۳۲ شهرستان هم در استان‌های دیگر وضعیت نارنجی دارند.

رئيس‌ جمهور ایران همچنین با اشاره به شیوع ویروس جهش‌یافته در برخی استان‌ها به مشکلات واکسیناسیون در ایران اشاره کرد و گفت: «تولید و تزریق واکسن محدودیت دارد» و «در دنیا یک واکسن‌هراسی هم راه افتاده است و هر گروهی به یک واکسن حمله می‌کنند و می‌گویند فلان واکسن خطرناک است.»

او در این زمینه به کشور یا فرد مشخصی اشاره نکرد، ولی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی مدتی قبل با طرح ابهام و تردید درباره واکسن‌هایی که در کشورهایی چون آمریکا و انگلستان و فرانسه تولید شده‌اند، با واردات واکسن آمریکایی و انگلیسی مخالفت کرد.

مقام‌های دولت ایران ابتدا اعلام کردند که این ممنوعیت را اعمال می‌کنند ولی در ادامه با واردات این نوع واکسن‌ها از مبداء دیگر کشورها، اقدام به خرید محدود واکسن کرده‌اند.

  احتمال وجود حیات میکروبی در قطب جنوب کره ماه!

مقام‌های وزارت بهداشت می‌گویند تاکنون ۲۱ میلیون دوز واکسن خارجی خریداری کرده‌اند و در طول سال آینده نیز در نظر دارند از مسیر واردات و تولید داخلی، ۱۸۰ میلیون دوز واکسن تامین کنند.

ویروس جهش‌یافته به اغلب استان‌ها رسیده است

علاوه بر اعلام ممنوعیت سفر به شهرهای قرمز و نارنجی، علیرضا رئيسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز روز شنبه گفت: «مسافرت به شهرهای زرد و آبی با رعایت سختگیرانه پروتکل‌های بهداشتی امکان‌پذیر است.»

بر اساس اطلاعیه وزارت بهداشت ایران در حال حاضر «۲۵۱ شهرستان زرد و ۱۵۴ شهرستان آبی هستند».

آقای رئيسی همچنین با اشاره به این که «گردش ویروس جهش‌یافته تقریبا در همه استان‌ها اتفاق افتاده است» علاوه بر استان‌های خوزستان و چهارمحال بختیاری، درباره وضعیت استان‌های قزوین و البرز نیز هشدار داد.

سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران، هم با اعلام این که در نوروز «واقعا نمی‌دانیم چه خواهد شد» گفت: «ما با ویروس شطرنج بازی می‌کنیم و لحظه به لحظه تصمیم‌گیری می‌کنیم.»

او خرید بلیط سفر توسط مردم را غیرمنطقی دانسته و گفت که با ویروس جهش‌یافته «نمی‌شود شوخی کرد»، گفت وزارت بهداشت هیچ اجازه‌ای در زمینه «تایید سفر و پیش‌فروش بلیت‌های نوروزی» نداده است.

آقای نمکی هفته گذشته از مردم خواسته بود که تدارک سفر را «در ذهن و خیالشان هم تصور نکنند».

بر اساس آخرین آمار رسمی در ایران، تاکنون بیش از یک میلیون و ۶۷۰ هزار نفر به کرونا مبتلا شده و بیش از ۶۰ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.

آمارهای رسمی کرونا در ایران همواره مورد تردید و ابهام بوده و سازمان نظام پزشکی ایران، آمار واقعی ابتلا و مرگ و میر کرونا در ایران را تا ۴ برابر آمار رسمی که وزارت بهداشت اعلام می‌کند، برآورد کرده است.

  دوران کودکی و ارتباط آن با اختلال شخصیت مرزی

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان