انتخابات آفریقای جنوبی؛ پیروزی کم‌فروغ حزب حاکم

با شمارش بیش از ۹۸ درصد از آرای ریخته شده به صندوق‌های رای در آفریقای جنوبی جبهه کنگره ملی پیروز این رقابت‌ها معرفی شد. به رغم پیروزی، آرای این حزب کمترین میزان از زمان پایان رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی است.برای بسیاری از احزاب سیاسی جهان کسب بیش از ۵۷ درصد آرا می‌تواند یک موفقیت رویایی محسوب شود؛ برای جبهه کنگره ملی آفریقای جنوبی (ANC) ماجرا اندکی متفاوت است.

حزب کنگره ملی در پنج انتخاباتی که در ربع قرن گذشته و از زمان پایان گرفتن دوران آپارتاید در آفریقای جنوبی برگزار شده هیچ گاه کمتر از ۶۰ درصد آرا را به دست نیاورده بود.

انتخابات پارلمانی آفریقای جنوبی روز چهارشنبه برگزار و نتایج رسمی این رقابت‌ها شامگاه شنبه به وقت محلی (۲۱ اردیبهشت/ ۱۱ آوریل) پس از شمارش بیش از ۹۸ درصد آرا اعلام شد.

بر پایه نتایج اعلام شده، حزب حاکم به رهبری رئیس جمهوری کنونی آفریقای جنوبی، سیریل رامافوسا موفق به کسب ۵۷ و نیم درصد آرا شده است.

پس از حزب حاکم، تشکل موسوم به “ائتلاف دموکراتیک” با اندکی کمتر از ۲۱ درصد و حزب چپ‌گرای “مبارزان آزادی اقتصادی” با نزدیک به ۱۱ درصد در جایگاه بعدی قرار گرفته‌اند.

به گزارش “تاگس‌شاو”، وب‌سایت کانال یک تلویزیون آلمان میزان مشارکت در انتخابات ۶۶ درصد بوده است. حزب کنگره ملی که از سال ۲۰۰۴ قدرت را در آفریقای جنوبی در اختیار دارد در انتخابات دوره قبلی موفق به کسب ۶۲ درصد آرا شده بود.

شکست حزب حاکم در استان کیپ غربی

حزب حاکم به خصوص در شهرهای مهم و بزرگی مانند ژوهانسبورگ و پرتوریا، به نسبت انتخابات پنج سال پیش، آرای بسیاری را از دست داده و در استان کیپ غربی اکثریت آرا نصیب ائتلاف دموکراتیک شده است.

  Taiwan reports voyage of 2 US warships through Taiwan Strait

ناظران علت کاهش آرای حزب حاکم را جنجال‌ها و رسوایی‌های فساد مالی در سال‌های اخیر عنوان می‌کنند. اختلاف میان درآمد سفیدپوستان و سیاه پوستان، به رغم گذشت ربع قرن از حکومت آپارتاید از دیگر علت‌های ناخشنودی بخشی از شهروندان از حزب حاکم محسوب می‌شود.

دویچه وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید

افزایش رشوه‌خواری و فساد، به ویژه در دوران ریاست جمهوری جاکوب زوما، در سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۸ به گسترش بی‌اعتمادی و سرخوردگی شهروندان از سران حزب کنگره ملی افزوده است. زوما سال گذشته و پیش از پایان دوره دوم ریاست جمهوری از قدرت کنار گذاشته شد و رامافوسا جای او را گرفت.

بنابر گزارش‌ها افزایش بیکاری، عدم دسترسی به آب آشامیدنی و برق در بسیاری از شهرهای کوچک و حومه کلانشهرها و کم‌کاری دولت در تامین نیازهای ابتدایی شهروندان، نظیر بهداشت، آموزش و خدمات اجتماعی به ناخشنودی در میان قشرهای فرودست آفریقای جنوبی دامن زده است.

برخی تحلیلگران معتقدند این که حزب کنگره ملی اکثریت پارلمانی را از دست نداده تا حدود زیادی به وعده‌های رامافوسا در مورد مبارزه با فساد و رانت‌خواری و اصلاحات اقتصادی باز می‌گردد.

با این همه رئیس جمهوری آفریقای جنوبی می‌تواند سال‌های پرچالشی پیش رو داشته باشد؛ بسیاری از کاندیداهای حزب حاکم که به پارلمان راه یافته‌اند به جناح افراطی حزب کنگره ملی تعلق دارند و از برنامه‌های اصلاحات رامافوسا چندان حمایت نمی‌کنند.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

سیریل رامافوسا وعده داده با قاطعیت بیشتر با فساد و رشوه‌خواری مبارزه کند، دست به اصلاحات اقتصادی بزند و زیرساخت‌های فرسوده آفریقای جنوبی را بهبود بخشد. برخی از اعضای حزب کنگره ملی معتقدند عملی کردن این وعده‌ها در پنج سال آینده کار ساده‌ای نیست. رامافوسا نیز در سخنرانی‌های انتخاباتی دشواری این مسیر را تائید کرده و خواستار صبر و شکیبایی شهروندان شده است.

  واتساپ از ۱۲ دی ماه روی گوشی‌های هوشمند قدیمی کار نخواهد کرد

Read more here:: انتخابات آفریقای جنوبی؛ پیروزی کم‌فروغ حزب حاکم

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان