• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • اعتراض جمعی از سناتورهای جمهوریخواه به نتایج انتخابات آمریکا

اعتراض جمعی از سناتورهای جمهوریخواه به نتایج انتخابات آمریکا

روز چهارشنبه ششم ژانویه (۱۷ دی) کنگره آمریکا باید آرای ارائه شده از سوی کالج انتخاباتی را تایید کند. کالج انتخاباتی در روز ۱۴ دسامبر رسما پیروزی جو بایدن بر رقیب انتخاباتی‌‌اش، دونالد ترامپ را اعلام کرده بود.

تایید رای کالج انتخاباتی در آمریکا جنبه فرمالیته دارد. این در حالی است که اکنون ۱۱ سناتور آمریکا به رهبری تد کروز، سناتور ایالت تگزاس بر آنند تا با نتایج اعلام شده از سوی کالج انتخاباتی به مخالفت برخیزند.

این گروه از سناتورها از کنگره درخواست خواهند کرد که کمیسیونی برای بررسی اتهامات مربوط به تقلب‌های انتخاباتی تشکیل دهد.

خواست این سناتورهای جمهوریخواه بررسی اتهامات ناظر بر سلامت انتخابات ظرف ده روز است. این در حالی است که تا کنون مشاجرات حقوقی تیم وکلای ترامپ در ایالت‌های مختلف عملا از سوی مراجع قضایی رد شده است.

اختلال در تایید کنگره

بیانیه تد کروز و چند سناتور دیگر جمهوریخواه در ارتباط با به چالش کشیدن نتایج اعلام شده انتخابات سوم نوامبر از سوی کالج انتخاباتی، نخستین تلاش هواداران و حامیان ترامپ در این زمینه به شمار نمی‌آید. جوش هاولی، سناتور جمهویخواه ایالت میزوری نخستین کسی بود که از اعتراض نسبت به نتایج انتخابات سخن گفته بود.

پیش‌بینی می‌شود که حدود یکصد نماینده جمهوریخواه کنگره از همراهی با کارزار به چالش کشیدن نتایج انتخابات امتناع ورزند.

در صورت ارائه اعتراض این دسته از سناتورها، مجلس نمایندگان و مجلس سنا وظیفه دارند به طور جداگانه درباره تایید یا عدم تایید نتایج انتخابات رای‌گیری کنند.

با توجه به عدم همراهی شماری از جمهوریخواهان از تقاضای تد کروز، این اقدام عملا تنها باعث ایجاد وقفه و اختلال در تایید نتایج انتخابات خواهد شد.

  Invincible II? Redskins invite Vince Papale’s son to try out.

از سوی دیگر، ترامپ با انتشار یک پست توییتری، از برپایی تظاهراتی در روز ششم ژانویه در واشنگتن خبر داده است.

رئیس جمهور کنونی آمریکا در این پست توییتری ساعت برگزاری این تظاهرات را نیز اعلام کرده و گفته است که درباره محل برپایی این تظاهرات به‌موقع اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

چنین اقداماتی عملا باعث ایجاد شکاف در بین جمهوریخواهان خواهد شد. به عنوان نمونه، میچ مک‌کانل، رهبر فراکسیون جمهوریخواه در مجلس سنا پیروزی بایدن را تایید کرده و از سناتورهای جمهوریخواه درخواست کرده است نتایج انتخابات را تایید کنند.

روز ۲۰ ژانویه، در پی ادای سوگند جو بایدن، زمام امور رسما به رئیس جمهور منتخب این کشور تحویل داده می‌شود.

 

منبع: دویچه وله

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان