استعفای رئیس جمهور قرقیزستان

رئیس جمهور قرقیزستان به گفته خود «با هدف پایان دادن به بحران» ناشی از انتخابات مناقشه‌برانگیز پارلمان که روز ۱۳ مهرماه برگزار شد، از سمت خود کناره‌گیری کرد.

سورنبای جینبکوف روز پنج‌شنبه، ۲۴ مهرماه، در بیانیه‌ای که از سوی دفتر او منتشر شد، اعلام کرد: «من به قدرت نچسبیده‌ام و نمی‌خواهم نام من به عنوان رئیس جمهوری در تاریخ قرقیزستان ثبت شود که اجازه خونریزی و تیراندازی به مردم خود را داد، بنابراین تصمیم به استعفا گرفتم.»

موج اخیر ناآرامی‌ها در این کشور آسیای مرکزی پس از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی اخیر آغاز شد که به گفته کمیسیون انتخابات احزاب طرفدار دولت در آن به پیروزی رسیدند.

هزاران نفر در بیشکک و شهرهای دیگر در اعتراض به آن چه تقلب انتخاباتی و خرید آرا توصیف می‌کنند به خیابان آمدند. ناظران بین‌المللی نیز با تاکید بر وجود تقلب خواهان لغو نتایج انتخابات شدند، اتفاقی که افتاد، اما صدای مردم را خاموش نکرد.

آقای جینبکوف در ادامه بیانیه خود آورده است: «وضعیت فعلی نزدیک به یک درگیری دو طرفه است. در یک طرف، معترضان و در سوی دیگر، سازمان‌های اجرای قانون قرار گرفته‌اند.»

رئیس جمهور فعلی قرقیزستان همچنین گفته است: «نیروهای نظامی و آژانس‌های اجرای قانون موظف‌اند از اسلحه برای محافظت از محل سکونت رئیس دولت استفاده کنند. در این حالت خون ریخته خواهد شد و این امر اجتناب‌ناپذیر است. من از هر دو طرف می‌خواهم که تسلیم تحریکات نشوند.»

در جریان درگیری‌های پس از انتخابات میان معترضان و پلیس بیش از ۱۲۰۰ نفر زخمی و یک نفر کشته شده است.

قرقیزستان طی ۱۵ سال گذشته سه بار شاهد اعتراضات و سقوط دولت‌ بوده است.

  رئیس جمهوری برزیل: بالاخره سفارت خود را به قدس منتقل می‌کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان