• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • “اروپایی‌ها مسئولیت خطر جنگ با ایران را با آمریکا می‌دانند”

“اروپایی‌ها مسئولیت خطر جنگ با ایران را با آمریکا می‌دانند”

اشپیگل آنلاین نظر گروهی از سیاستمداران مطرح آلمان و اروپا را منعکس کرده است که معتقدند استراتژی آمریکا در خاورمیانه و در قبال ایران می‌تواند به جنگ منتهی شود و پیامدهای آن دامن اروپا را بگیرد.وبسایت “اشپیگل آنلاین” آلمان در گزارشی که روز جمعه ۲۰ اردیبهشت (۱۰ مه) منتشر کرده نوشته است که لغو سفر مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا به آلمان و ورود او به بغداد هم‌زمان با گسیل ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن به خلیج فارس برای سیاستمداران اروپا و آلمان خبری نگران کننده است.

به نوشته اشپیگل آنلاین استراتژی واشنگتن در قبال تهران می‌تواند بحران میان دو کشور را تا مرحله جنگ بکشاند و پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی برای متحدان اروپایی ایالات متحده داشته باشد.

این سایت اظهارنظر برخی از نمایندگان مطرح احزاب آلمانی و کارشناسان امور سیاسی را در این رابطه منعکس کرده است. هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان در این رابطه گفته است: “ما روی یک طناب نشسته‌ایم و این طناب دائم در حال نازک شدن است».

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

“آمریکا آشکارا دنبال بهانه‌ای برای تشدید بحران است»

یورگن تریتین، از چهره‌های پر نفوذ حزب سبزها گفته است: “آمریکایی‌ها آشکارا دنبال بهانه‌ای برای تشدید بحران است». به باور او این ادعای آمریکا که ایران می‌خواهد دست به حمله علیه نیروهای آمریکایی در عراق بزند برای ایجاد یک درگیری کافی است.

فولکر پترس، مدیر انجمن علوم و سیاست آلمان درباره “مجموعه‌ای از بحران‌های موازی با یکدیگر، بازیگرانی که حاضرند ریسک کنند و با یکدیگر وارد گفت‌وگو نمی‌شوند»، هشدار داده است.

اشپیگل نوشته است آمریکا با ملغمه‌ای از جنگ اقتصادی و تهدیدهای نظامی تلاش می‌کند ایران را به زانو در آورد و برای این کشور تقریبا بی اهمیت است که آیا در این مسیر به هدف تغییر رژیم در ایران می‌رسد یا نه. کسی که در انبار باروت یک جرقه می‌زند “تا ببیند چه می‌شود» خطر جنگ را می‌پذیرد.

  سفر وزیر خارجه آلمان به قاهره برای شرکت در نشست برای صلح

اشپیگل نوشته که پس از پایان جنگ ایران وعراق در سال ۱۹۸۸ هیچگاه خطر جنگ تا این حد جدی نبوده است. به گزارش این سایت سیاست آمریکا میان این کشور و متحدان اروپایی‌اش فاصله عمیقی انداخته است. زیرا بر خلاف مورد ونزوئلا، تنش در خاورمیانه امنیت اروپا را به خطر می‌اندازد و عواقب آن دامن این قاره را می‌گیرد.

دویچه وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید

به گزارش اشپیگل آنلاین ترامپ آلمان را نه متحد که مخل سیاست‌های خود می‌داند؛ با تاکید روی گفت‌وگو با ایران، ایجاد مناسبات نزدیک با آن و تلاش برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه این کشور و اخلال در سیاست خشن آمریکا در قبال ایران.

اشپیگل آنلاین از قول نیلز آنن، یکی از معاونان وزارت خارجه آلمان نوشته است: “سیاست ایالات متحده فشار حداکثری بر ایران و تنش‌های منطقه‌ایست». ژان آسلبورن، وزیر خارجه لوگزامبورگ از سیاست خاورمیانه ترامپ به عنوان “سیاستی به شدت خطرناک» یاد کرده و گفته است: “ترامپ قرارداد بین‌المللی با ایران را لغو و در بحران اسرائیل و فلسطینی طرح ایجاد دو دولت را به کلی ناممکن کرده است.»

“کارشناسانی که ارتباط شرکت‌های ایرانی با سپاه را خبر دهند»

نگاه بروکسل و آلمان به سیاستی که ایران در برابر “تحریکات و فشارهای آمریکا” اتخاذ کرده مثبت است. آنها این سیاست را با “احتیاط و مناسب” ارزیابی می‌کنند. دولت آلمان معتقد است این که ایران اعلام کرده که از مرز تعیین شده برای ذخیره اورانیوم و آب سنگین در برجام عبور خواهد کرد، در شرایط فعلی اهمیت درجه یک ندارد زیرا این میزان تا پاییز امسال برای ایران قابل دسترسی نیست و هنوز می‌توان به یک راه‌حل سیاسی امید داشت. اگرچه ایران از متحدان اروپایی خود به شدت مایوس شده است.

  احتمال غیبت دیاباته در هفته اول لیگ برتر

اشپیگل آنلاین نوشته است آلمان، فرانسه و بریتانیا وعده داده بودند که برای حفظ برجام در مقابل تحریم‌های آمریکا ساز و کاری ایجاد کنند. اما حالا دست‌اندرکاران اینستکس نیز نگران‌اند که با تحریم‌های آمریکا برخورد کنند. این سایت نوشته که شرکت‌های اروپایی با یاری شرکت مشاوره “ارنست و یانگ” (Ernst & Young) دنبال یافتن کارشناسانی هستند که از وضع شرکت‌های ایرانی اطلاع دقیق داشته باشند و بتوانند هرگونه ارتباط آنها با سپاه پاسداران را پیدا کنند تا اگر چنین ارتباطی وجود داشته باشد، از مبادلات تجاری و اقتصادی با این شرکت‌ها خودداری کنند.

البته حتی اگر اینستکس هم بتواند به فعالیت خود ادامه دهد، دولت آلمان تردید دارد که حجم مبادلات از این کانال بتواند وضع اقتصادی ایران را به شکل قابل ملاحظه‌ای تغییر دهد.

تا دو هفته دیگر گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران منتشر می‌شود و بروکسل امیدوار است که این بار نیز گزارش مانند ۱۴ بار قبلی مثبت باشد.

Read more here:: “اروپایی‌ها مسئولیت خطر جنگ با ایران را با آمریکا می‌دانند”

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان