• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • ارتش آمریکا فناوری ذهن‌خوانی برای میدان جنگ توسعه می‌دهد

ارتش آمریکا فناوری ذهن‌خوانی برای میدان جنگ توسعه می‌دهد

پژوهش جدیدی که ارتش ایالات متحده آمریکا بودجه آن را تامین کرده، با موفقیت توانسته سیگنال‌های مغزی که روی عملکرد یا رفتار افراد تاثیر می‌گذارند را از سیگنال‌های دیگر جدا کند. این کار فناوری ذهن‌خوانی را یک گام به واقعیت نزدیکتر می‌کند.

این تحقیق جدید، بخشی از برنامه‌های گسترده‌تر علوم اعصاب ارتش ایالات متحده آمریکا است که در نهایت به سربازان این کشور اجازه می‌دهد به وسیله امواج مغزی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

دفتر تحقیقات ارتش (ARO) متعهد شده که طی ۵ سال برای پروژه سیگنال‌های مغز ۶.۲۵ میلیون دلار هزینه پرداخت کند.

همانطور که می‌دانید، بسیاری از فناوری‌های پیشرو ابتدا توسط ارتش‌ها توسعه پیدا می‌کنند و در نهایت پس از چندین سال، مورد استفاده تجاری قرار می‌گیرند. در نتیجه فناوری ذهن‌خوانی احتمالا سال‌ها پس از ورود به میدان جنگ، در اختیار کاربران عادی قرار خواهد گرفت.

با وجود پژوهش اخیر، تضمینی برای موفقیت در فناوری ذهن‌خوانی وجود ندارد. در واقعیت در آینده نزدیک سربازان نمی‌توانند با استفاده از امواج مغزی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند یا اینکه ذهن دشمنان را بخوانند، با این حال ارتش آمریکا در این مسیر گام برمی‌دارد. راهکار جدید محققان و فناوری‌های دیگری مانند «واسط مغز و رایانه» (BCI) می‌توانند انقلابی در نحوه ارتباطات انسان‌ها ایجاد کنند.

محققان در مقاله اخیر خود به این موضوع اشاره کرده‌اند که می‌توانند سیگنال‌های عصبی که روی رفتار تاثیر می‌گذارند را از سایر سیگنال‌ها جدا کرده و رمزگشایی کنند. اگرچه با این کار نمی‌توان ذهن دیگران را خواند، اما یک قدم مهم برای درک نحوه رمزگشایی فعالیت پیچیده مغز محسوب می‌شود.

پژوهشگران تنها قادر به اندازه‌گیری این سیگنال‌ها نیستند و می‌توانند آن‌ها را تفسیر هم کنند. با این حال اگرچه می‌توان این سیگنال‌ها را خواند، اما تضمینی برای درک آن‌ها وجود ندارد.

  Bill Bennett: Front-runner Biden will be 'damaged' by 'gaffes,' 'rehash of his history'

قدم بعدی محققان، رمزگشایی سایر سیگنال‌های مغز است تا در نهایت یک رایانه بتواند در ارتباط کاملا دوطرفه با مغز باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان