• Home
  • >
  • زندگی
  • >
  • اثر رژیم غذایی ناسالم در دوران کودکی احتمالا برای همیشه بر بدن باقی می‌ماند

اثر رژیم غذایی ناسالم در دوران کودکی احتمالا برای همیشه بر بدن باقی می‌ماند

تحقیقی جدید نشان می‌دهد مصرف غذاهای پرچرب و پرشکر در کودکی می‌تواند تنوع باکتری‌های دستگاه گوارش را برای همیشه، حتی با پیروی از رژیم سالم در دوران بزرگسالی، تغییر دهد.

محققان دانشگاه کالیفرنیا، ریورساید (UCR) با انجام تحقیقی تازه در پی پاسخ به این سوال بودند که تغییر تنوع باکتریایی دستگاه گوارش در کودکی چه اثرات بلند مدتی خواهد داشت. آنها برای پاسخ به این سوال بچه موش‌ها را به چهار گروه تقسیم کردند. به نیمی از موش‌ها رژیم غذایی غربی (حاوی غذاهای پرچرب و پرشکر) و به نیمی دیگر غذاهای استاندارد و سالم داده شد. نیمی از موش‌ها به حلقه چرخنده برای بالا بردن فعالیت فیزیکی دسترسی داشته و نیمی دیگر دسترسی نداشتند.

محققان پس از سه هفته به تمام موش‌ها غذاهای سالم داده و آنها را از انجام فعالیت فیزیکی منع کردند. آنها پس از ۱۴ هفته با نمونه‌برداری از مدفوع میزان تنوع باکتری‌های دستگاه گوارش موش‌ها را بررسی کردند. محققان دریافتند تنوع باکتریایی از جمله باکتری‌های سوخت و ساز کربوهیدرات به طور قابل ملاحظه‌ای در موش‌های گروه غذای پرچرب و پرشکر کاهش یافته است.

محققان همچنین متوجه شدند که فعالیت فیزیکی تنوع باکتری‌های دستگاه گوارش موش‌های گروه رژیم غذایی استاندارد را افزایش داده است. در موش‌های گروه رژیم غذایی پرچرب اما تنوع باکتریایی، فارغ از فعالیت فیزیکی، کاهش پیدا کرده بود.

محققان نتیجه گرفتند که رژیم غذایی در مقایسه با فعالیت فیزیکی، تأثیر طولانی مدت بیشتری روی تنوع باکتریایی دستگاه گوارش در دوران کودکی دارد. درست است که این آزمایش روی موش‌ها انجام شده ولی محققان از تأثیر مشابه آن روی انسان‌ها خبر می‌دهند.

  ارتباط بین اختلال شنوایی با افزایش خطر ابتلا به زوال عقل

«تئودور گارلند»، فیزیولوژیست تکاملی از دانشگاه کالیفرنیا، ریورساید می‌گوید: «ما روی موش‌ها تحقیق کردیم اما اثراتی که مشاهده شد شبیه اثراتی است که در کودکان پیروی کننده از رژیم غذایی غربی حاوی مقادیر زیادی شکر و چربی دیده می‌شود و باکتری‌های دستگاه گوارش آنها شش سال پس از دوران بلوغ نیز همچنان تحت تأثیر این رژیم غذایی می‌ماند.»

برخی تحقیقات نشان داده‌اند که رژیم غذایی می‌تواند روی تنوع باکتری‌های دستگاه گوارش تأثیر منفی گذاشته و ریسک بیماری‌هایی قلبی و پیری زودرس را بیشتر کند. علاوه بر این به آلزایمر و افسردگی نیز ربط داده شده است.

یافته‌های این تحقیق در ژورنال Experimental Biology منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان