آمریکا مقامات ارشد امنیتی ونزوئلا را تحریم کرد

ایالات متحده سازمان امنیت ونزوئلا را در فهرست تحریم‌ها قرار داد و مادورو نیز رئیس سابق این سازمان را همکار سازمان سیا خواند. این اقدام آمریکا از جمله واکنش به پیگرد و بازداشت شماری از شخصیت‌های اپوزیسیون انجام شد.جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در یک پیام توئیتری اعلام کرده که شماری از سران دستگاه امنیتی ونزوئلا به فهرست افراد تحریم شده از سوی آمریکا اضافه شده‌اند.

شماری از رسانه‌های بین‌المللی، از جمله خبرگزاری‌های آلمان و فرانسه شنبه ۲۱ اردیبهشت (۱۱ آوریل) به نقل از بولتون، نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا را به استفاده از نیروهای امنیتی برای نابود کردن دموکراسی و ساکت کردن نمایندگان پارلمان (مجمع ملی) متهم کردند.

جان بولتون در پیام خود برخورد با نمایندگان پارلمان را که اکثریت آنها به نیروهای اپوزیسیون گرایش دارند، غیرقابل قبول و “بر خلاف اراده مردم ونزوئلا” خوانده است.

نیروهای امنیتی روز چهارشنبه ادگار زامبرانو، معاون خوان گوایدو، رئیس پارلمان و رهبر مخالفان مادورو را بازداشت کردند. او و شمار دیگری از شخصیت‌های برجسته پارلمان متهم به مشارکت در ترغیب نظامیان به شورش و همکاری با “کودتای نافرجام” ۳۰ آوریل شده‌اند.

اتهام خیانت و پیکرد نمایندگان اپوزیسیون

دادگاه عالی ونزوئلا، وفادار به دولت مادورو، معاون و شمار دیگری از نمایندگان پارلمان را به “خیانت به وطن” و “توطئه علیه کشور” متهم کرده است.

خوان گوایدو که ۲۳ ژانویه خود را رئیس جمهور موقت ونزوئلا خوانده و از حمایت آمریکا و حدود ۵۰ کشور دیگر برخوردار است از ارتش ونزوئلا خواسته بود به حمایت از دولت مادورو پایان دهند و به نیروهای اپوزیسیون بپیوندند. این تلاش ناکام ماند و سرکوب و پیگرد مخالفان پس از آن شدت گرفت.

  هر آنچه باید درباره هواپیمایی معراج بدانید

گوایدو دولت مادورو را متهم کرده که می‌کوشد با کمک نیروهای امنیتی پارلمان ونزوئلا را به عنوان “تنها مرجع قانونی قدرت” به سکوت وادار کند. پارلمان ونزوئلا در ماه ژانویه انتخابات ریاست جمهوری در این کشور را مخدوش و ادامه کار مادورو را غیرقانونی اعلام کرده بود.

دویچه وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید

در همین حال تعدادی از نمایندگانی که دادگاه عالی ونزوئلا حکم بازداشت آنها را صادر کرده به کشورهای همسایه یا سفارت‌خانه برخی کشورها پناه برده‌اند. یک روزنامه محلی در کلمبیا گزارش داده که لوئیس فلوریدو، از نمایندگان پارلمانی اپوزیسیون به این کشور پناهنده شده است.

تعداد دیگری از نمایندگان پارلمان به سفارت برزیل پناه برده‌اند و لئوپولدو لوپز، از رهبران اپوزیسیون که در جریان شورش ناکام ۳۰ آوریل از حبس خانگی نجات یافت در سفارتخانه اسپانیا در کاراکاس پناه گرفته است.

اتهام همکاری با سیا به مقام ارشد امنیتی

همزمان با این تحولات، نیکلاس مادورو رئیس برکنار شده سرویس امنیتی ونزوئلا مانوئل کریستوفر را متهم کرده که یکی از شخصیت‌های کلیدی شورش ناکام ۳۰ آوریل بوده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از روزنامه “ال اونیورسال” گزارش داده که مادورو این مقام ارشد امنیتی را متهم کرده که بیش از یک سال با سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) همکاری می‌کرده است. کریستوفر که پیشتر در فهرست افراد تحریمی آمریکا قرار داشت پس از برکناری، علیه مادورو موضع گرفت و در پی آن تحریم علیه او لغو شد.

گرچه آمریکا و ده‌ها کشور اروپایی و آمریکای لاتین خوان گوایدو را به عنوان رئیس جمهوری موقت ونزوئلا به رسمیت شناخته‌اند، همچنان بخش بزرگی از نیروهای امنیتی و ارتش از مادورو پشتیبانی می‌کنند و همین امر وضعیت در ونزوئلا را پیچیده کرده است.

  قانون‌گذاران آمریکا به دنبال دائمی کردن تحریم‌های اقتصادی علیه ایران

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

ونزوئلا با داشتن بزرگترین ذخایر نفت جهان با مشکلات اقتصادی شدیدی روبروست که فساد، رانت‌خواری، سوءمدیریت و تحریم‌های آمریکا آن را وخیم‌تر کرده است. روسیه، کوبا، ایران و ترکیه از معدود پشتیبانان رژیم مادورو محسوب می‌شوند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا به تازگی دو شرکتی را که در انتقال نفت ونزوئلا به کوبا فعال هستند به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرد. هدف از این اقدام خشکاندن منابع مالی عنوان شده که به طور مستقیم در اختیار نیروهای امنیتی و دستگاه سرکوب مخالفان در ونزوئلا قرار می‌گیرد.

کاخ سفید به ارتش و نیروهای امنیتی ونزوئلا هشدار داده که ادامه حمایت از “رژیم غیرقانونی” نیکلاس مادورو برای آنها عواقب زیادی در پی خواهد داشت.

Read more here:: آمریکا مقامات ارشد امنیتی ونزوئلا را تحریم کرد

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان