• Home
  • >
  • اقتصادی
  • >
  • آشفتگی در بازار مرغ: قیمت تمام شده ۷۰ هزار تومان، قیمت خرید از مرغدار ۵۳ هزار تومان، قیمت در بازار ۸۵ هزار تومان

آشفتگی در بازار مرغ: قیمت تمام شده ۷۰ هزار تومان، قیمت خرید از مرغدار ۵۳ هزار تومان، قیمت در بازار ۸۵ هزار تومان

پیام جوان: در حالی که قیمت هر کیلوگرم مرغ کامل در بازار به طور متوسط به ۸۵ هزار تومان رسیده است، دبیر کانون پرورش دهندگان مرغ گوشتی از آشفتگی در این بازار خبر می‌دهد.

پرویز فروغی می‌گوید قیمت تمام شده هر کیلو مرغ حدود ۷۰ هزار تومان است، اما مرغداران مجبورند مرغ خود را با قیمتی بین ۵۳ تا ۵۴ هزار تومان به فروش برسانند.

این به معنای آن است که دولت برای تنظیم بازار مرغ، به مرغداران فشار می‌آورد و این فشار در نهایت به ضرر مصرف‌کننده خواهد بود.

جبرئیل برادری، رئیس جهاد کشاورزی استان تهران نیز ۱۳ بهمن ماه قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده در واحدهای تولیدی را بین ۵۷ تا ۵۸ هزار تومان و برای مصرف‌کننده را ۷۸ تا ۸۵ هزار تومان اعلام کرده بود.

اما قیمت مرغ در فروشگاه‌ها به مراتب بیشتر از این است. هر کیلوگرم مرغ پاک شده و قطعه‌بندی شده تا ۲۵۰ هزار تومان نیز به فروش می‌رسد.

قیمت مرغ در ایران طی دو سال گذشته بیش از ۴ برابر شده است. کارشناسان عامل اصلی این جهش قیمتی را سیاست‌های اقتصادی دولت و تصمیمات ارزی می‌دانند.

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بدون در نظر گرفتن تبعات آن، سهمیه‌بندی کردن ارز و تعلل در تخصیص ارز از جمله مهم‌ترین عواملی هستند که به افزایش هزینه تولید مرغ و سایر محصولات کشاورزی منجر شده‌اند.

بر اساس گزارش VOA

  تصمیم بانک مرکزی برای انحصاری کردن «خرید و فروش دلار» توسط این مرکز

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان