• Home
  • >
  • اقتصادی
  • >
  • ۶۰ درصد کارخانجات تولیدکننده خوراک دام تعطیل شده‌اند

۶۰ درصد کارخانجات تولیدکننده خوراک دام تعطیل شده‌اند

اتاق بازرگانی ایران در گزارشی اعلام کرده است که ۶۰ درصد کارخانجات تولیدکننده خوراک دام به دلیل عدم تامین نهاده‌های دامی تعطیل شده‌اند.

دولت ایران در زمینه نهاده‌های دامی واردکننده است و ۸۰ درصد نهاده‌های مورد نیاز واحدهای تولیدی را وارد می‌کند ولی در ماه‌های گذشته به دلیل مشکلات ناشی از تامین و تخصیص ارز، واردات نهادهای دامی و تولید خوراک دام وضعیت بحرانی پیدا کرده است.

بر اساس این گزارش که به بررسی وضعیت واردات تا بهمن ماه امسال پرداخته است، «امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ثبت سفارش نهاد‌ه‌های دامی و طیور حدود ۸۰ درصد کاهش داشته است».

در بخش دیگری از این گزارش آمده است که در شرایط کنونی تولیدکنندگان ناچار شده‌اند که «هرچه را که می‌تواند به عنوان جیره غذایی دام و طیور استفاده کند تا از گرسنگی تلف نشوند».

اتاق بازرگانی ایران تاکید کرده است که علاوه بر بحران در زمینه واردات، «سیاست دستوری دولت» در زمینه تعیین نرخ برای گوشت مرغ و سایر محصولات پروتئینی نیز شکست خورده است.

بحران تامین و توزیع خوراک دام که ۷۰ درصد هزینه‌های تولید دام را تشکیل می‌دهد، در طول ماه‌های گذشته منجر به آشفتگی در بازار خرید و فروش گوشت مرغ و افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت آن شده است.

قیمت هر کیلو مرغ در فروردین امسال ۱۲ هزار تومان بود ولی در ماه‌های اخیر بین ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان در نوسان بوده است.

  بیت کوین در کف قیمتی یک ماهه!

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان