• Home
  • >
  • زندگی
  • >
  • دلفین‌ها ویژگی‌های شخصیتی مشابه انسان‌ها دارند

دلفین‌ها ویژگی‌های شخصیتی مشابه انسان‌ها دارند

دلفین‌ها پستانداران باهوشی هستند و حالا طبق پژوهشی جدید، با وجود تکامل در محیطی کاملا متفاوت با انسان، از ویژگی‌های شخصیتی مشابه ما بهره می‌برند.

پژوهش اخیر ۱۳۴ «دلفین پوزه‌بطری» نر و ماده از ۸ مجموعه در سراسر جهان را مورد بررسی قرار داده و ویژگی‌های شخصیتی آن‌ها توسط پرسنل این مجموعه ارزیابی شده‌اند. این تحقیق به یک همگرایی در برخی ویژگی‌های شخصیتی مانند کنجکاوی و اجتماعی بودن دست پیدا کرده است.

این مطالعه به پژوهشگران در درک این موضوع که چگونه ویژگی‌های شخصیتی انسان‌ها می‌توانند مستقل از محیطی که در آن قرار دارند، شکل بگیرند، کمک می‌کند. دانشمندان با وجود اینکه انسان‌ها و دلفین‌ها در یک محیط کاملا متفاوت تکامل پیدا کرده‌اند، به چنین نتایجی دست یافته‌اند.

پژوهشگر اصلی مقاله اخیر به نام «بلیک مورتون» به این موضوع اشاره دارد که برای اولین بار ویژگی‌های شخصیتی دلفین‌ها با این روش مورد بررسی قرار گرفته:

«دلفین حیوان بی‌نظیری برای این پژوهش بود چرا که مانند نخستی‌سانان، باهوش و اجتماعی است. ما به این موضوع پی بردیم که اگر عواملی مانند هوش و اجتماعی بودن در شخصیت نقش دارند، بنابراین دلفین‌ها باید ویژگی‌های شخصیتی مشابه نخستی‌سانان داشته باشند.

دلفین‌ها مانند بسیاری از نخستی‌سانان، دارای مغزی هستند که بطور قابل توجهی بزرگتر از میزان موردنیاز برای عملکردهای اصلی بدن است. این ماده مغزی اضافه، هوش آن‌ها را افزایش می‌دهد و در همین راستا گونه‌های هوشمندی هستند و اغلب بسیار کنجکاوند.»

به گفته مورتون، «پنج عامل بزرگ شخصیت» یک مدل مورد پذیرش برای ویژگی‌های شخصیتی انسان است که بدون توجه به محیط، در انسان‌ها شکل می‌گیرند و تکرار می‌شوند. اگرچه پژوهشگران در گذشته این ویژگی‌ها را در نخستی‌سانان مورد بررسی قرار داده‌اند، اما اینبار آن‌ها به سراغ حیوان باهوشی در محیط متفاوتی رفته‌اند:

«دانشمندان هنوز بطور کامل نمی‌دانند که چرا رفتارهای ما به این ۵ عامل بزرگ شخصیت می‌رسند. بنابراین یکی از راه‌های دستیابی به علت این موضوع، مقایسه انسان‌ها با حیوانات دیگر است تا ببینیم با آن‌ها در چه مواردی مشترک هستیم و چه دلیلی برای آن وجود دارد. اکثر پژوهش‌ها روی نخستی‌سانان صورت گرفته، بنابراین ما تصمیم گرفتیم به سراغ حیوان متفاوتی برویم و دلفین‌ها را انتخاب کردیم. تا به امروز هیچ پژوهشگری ویژگی‌های شخصیتی این پستانداران را بررسی نکرده بود.»

مورتون به این موضوع اشاره دارد که اگرچه دلفین‌ها از ویژگی‌های شخصیتی مشابه با انسان‌ها بهره می‌برند، اما نتیجه نهایی این پژوهش این نیست که ویژگی‌ها کاملا یکسان هستند:

«نمی‌خواهم مردم تصور کنند که انسان‌ها و دلفین‌ها ویژگی‌های شخصیتی یکسانی دارند، بلکه این ویژگی‌ها مشابه هستند.»

این پژوهش در سال ۲۰۱۲ در کشورهایی مانند مکزیک، فرانسه و ایالات متحده آمریکا آغاز شده بود.

  درمان بیماری‌های عصبی با افزایش سلول‌های بنیادی مغز

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان