کیم کی‌دوک، سینماگر نامدار کره جنوبی، درگذشت

کیم کی‌دوک، از برجسته‌ترین فیلمسازان کره جنوبی به علت ابتلا به ویروس کرونا در ریگا پایتخت لیتوانی درگذشت.

به گزارش رسانه‌های جمعی کره جنوبی، خانواده کیم کی‌دوک روز جمعه (۱۱ دسامبر) از راه تلفن از مرگ این کارگردان سینما آگاهی یافت.

کیم کی‌دوک با کارگردانی بیش از ۲۰ فیلم هنرمندانه و دریافت جوایز فراوان از جشنواره‌های بین المللی سینماگری “مؤلف” و صاحب سبک شناخته می‌شد که سینمای او در کشورهای غربی نیز طرفداران بسیار داشتند.

او یک بار در گفت‌وگویی با نشریه آلمانی شپیگل گفته بود: «برای من مهم نیست که تماشاگران فیلم‌هایم اهل کجا باشند. مهم این است که نسبت به مسائل زندگی کنجکاو باشند. دلم می‌خواهد قلب این انسان‌ها را باز کنم، تا فیلم‌های من به روح آنها چنگ بیندازند».

کیم کی‌دوک حدود ۲۰ فیلم سینمایی کارگردانی کرد و برای برخی از آنها در جشنواره‌های معتبر بین‌المللی جوایز زیادی به دست آورد.

در سال ۲۰۱۱ جایزه بخش “یک نگاه ویژه” جشنواره بین‌المللی کن را برای فیلم “اعترافات یک کارگردان سینما” دریافت کرد.

در سال ۲۰۱۲ فیلم درام پرفروش او به نام “پیه‌تا” جایزه “شیر طلایی” جشنواره سینمایی ونیز را از آن خود کرد. او در سال ۲۰۰۴ از همان جشنواره برای یک درام عشقی یک جایزه “شیر نقره‌ای” برنده شده بود.

در همان سال ۲۰۰۴ کیم کی‌دوک در جشنواره بین‌المللی فیلم برلین جایزه “خرس نقره‌ای” را برای بهترین کارگردانی دریافت کرد به خاطر فیلم سینمایی “سامریا”.

این فیلم روایت سرگذشت تراژیک دو دختر دانش‌آموز است که آرزوی مهاجرت به غرب را دارند، اما در تلاش برای به دست آوردن پول مورد نیاز برای مسافرت به روسپیگری کشیده می‌شوند.

  ۶۰ شرکت بزرگ آمریکایی سال گذشته مالیات ندادند

کیم کی‌دوک به ویژه با فیلم سینمایی “پیه‌تا” (استعاره‌ای از پایان تراژیک عیسی مسیح پس از تصلیب) در غرب به شهرت رسید. این نخستین فیلم کره جنوبی بود که جایزه بزرگ جشنواره معتبر ونیز را از آن خود کرد.

داستان تلخ و فضای تیره و تار فیلم پیه‌تا در یکی از محلات فقیرنشین سئول می‌گذرد، که فقر و فساد و جنایت به جریان عادی زندگی بدل شده است.

کیم کی‌دوک در گفت‌وگوهای گوناگون این فیلم را انتقادی کوبنده از نظام سرمایه‌داری دانست، که جز نابودی مطلق هیچ راه نجاتی از آن قابل تصور نیست.

این کارگردان برجسته در سال‌های اخیر به لیتوانی مهاجرت کرده و در این کشور عضو اتحادیه اروپا زندگی می‌کرد.

کیم کی‌دوک تنها چند روز قبل از رسیدن به ۶۰ سالگی دنیا را ترک گفت.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان