کرونا سرانجام تهران را تعطیل کرد

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفته است که بر اساس مصوبه این ستاد از روز شنبه اول آذر، ۱۵۰ کلان‌شهر ایران از جمله تهران به مدت دو هفته تعطیل خواهند شد.

علیرضا رئيسی روز دوشنبه ۲۶ آبان در پایان جلسه فوق‌العاده ستاد ملی کرونا اظهار داشت: در تعطیلی دو هفته‌ای که در ۱۵۰ شهر اعمال می‌شود، به جز مراکزی مثل سوپرمارکت، نانوایی، بیمارستان، مطب، داروخانه و جاهایی که «مایحتاج ضروری مردم» را تامین می‌کنند، «همه جا تعطیل خواهد بود».

با وجود تاکید برخی کارشناسان و مسئولان بر لزوم تعطیلی حداقل دوهفته‌ای تهران و شهرهای دیگر که آمار کرونا در آن‌ها بسیار بالا است، دولت تاکنون در مقابل این خواسته مقاومت کرده بود.

بنا بر اظهار نظرهای کارشناسان، به نظر می‌رسد این پافشاری دولت بنا به دلایل اقتصادی باشد.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، که از مخالفان تعطیلی گسترده بود، پیش از این گفته بود که تعطیل کردن همه جا «راحت‌ترین کار» است «اما بعدش هم مردم از گرسنگی و فقر و بیکاری به خیابان خواهند آمد».

تحریم‌های آمریکا در سال‌های گذشته، نوسانات نرخ ارز و شیوع کرونا در ماه‌های گذشته بر وضعیت معیشت بسیاری از شهروندان ایرانی و افزایش نرخ بیکاری تاثیر گذاشته است.

با وجود این اختلاف نظرها، در روزهای گذشته افزایش سریع مبتلایان به کرونا که طبق آمارهای رسمی تا بیش از ۱۳ هزار نفر در روز و رسیدن تعداد مرگ‌ومیرهای روزانه به بیش از ۴۵۰ نفر در روز، دولت ایران را وادار به اعمال محدودیت‌های شدیدتر کرده است.

در روزهای گذشته برخی از مسئولان از جمله محسن هاشمی، رئيس شورای شهر تهران، درباره رسیدن به آمار مرگ و میر به بیش از هزار نفر در طول یک شبانه‌روز هشدار داده بودند.

  Iran marks National Nuclear Technology Day

در همین حال با توجه به اینکه مدیران سازمان نظام پزشکی ایران اعلام کردند که آمارهای واقعی کرونا در ایران سه تا چهار برابر آماری است که وزارت بهداشت اعلام می‌کند، می‌توان گفت که آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در ایران در حال حاضر بین ۱۳۰۰ تا ۱۸۰۰ نفر در شبانه‌روز برآورد می‌شود.

منع تردد شبانه در ۱۵۰ شهر

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا همچنین از اعمال منع تردد درون شهری از ساعت ۹ شب تا ۴ صبح در ۱۵۰ شهری خبر داده که قرار است تعطیل شوند.

او تاکید کرد که منع تردد بین شهری که قبلا اعلام شده بود، ادامه خواهد یافت و در شهرهایی که وضعیت قرمز و نارنجی دارند، صرفا ماشین‌هایی که پلاک بومی دارند، اجازه ورود خواهند یافت.

به گفته آقای رئيسی، افراد متخلف در این زمینه در شهرهای با وضعیت شیوع نارنجی ۵۰۰ هزار تومان و در شهرهای قرمز یک میلیون تومان جریمه می‌شوند.

بنابر آخرین گزارش رسمی وزارت بهداشت و درمان، در حال حاضر به جز استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان که در وضعیت «نارنجی و زرد» قرار دارند، ۲۷ استان دیگر کشور در وضعیت «قرمز» به‌ سر می‌برند.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان