واکنش اردوغان به ریزش لیر

رئیس جمهور ترکیه گفت با توجه به بنیان های نیرومند اقتصادی، شرایط فعلی بازارهای مالی این کشور به زودی تغییر خواهد کرد.

به نقل از دیلی صباح، در روزهای اخیر و پس از برکناری ناجی اقبال از ریاست بانک مرکزی ترکیه به دلیل افزایش دو درصدی نرخ بهره توسط اردوغان، ارزش لیر ترکیه دچار ریزش قابل توجهی شد و شاخص های بورسی این کشور هم سقوط کردند. با این حال رجب طیب اردوغان- رئیس جمهور ترکیه- در واکنش به این اتفاق گفت نوسانات اخیر بازارهای مالی بیانگر واقعیت های اقتصاد این کشور نیستند و سرمایه گذاران خارجی بهتر است که اطمینان خود به نیرومندی اقتصاد ترکیه را حفظ کنند. اردوغان که در بین اعضای حزب عدالت و توسعه در شهر آنکارا سخن می گفت، از شهروندان ترک که در خانه خود ارزهای خارجی یا طلا نگهداری می کنند نیز خواست که این دارایی ها را وارد چرخه تولید و نظام اقتصادی کشور کنند.

رئیس جمهور ترکیه در ادامه سخنان خود از زیرساخت های پویا، انضباط بودجه ای و بنا شدن اقتصاد بر مکانیزم بازار آزاد به عنوان عواملی نام برد که اقتصاد ترکیه را در برابر شوک های موقت محافظت می کنند: به زودی به جایگاه بهتری خواهیم رسید. شاهد بهبود وضعیت خود در جذب سرمایه، تولید، اشتغال زایی و صادرات خواهیم بود.

با روی کار آمدن رئیس جدید بانک مرکزی ترکیه که آشکارا از سیاست افزایش نرخ بهره انتقاد کرده بود، ارزش لیر با ریزش ۱۰ درصدی مواجه شده و برای نخستین بار در ماه جاری نرخ برابری هر دلار از هشت لیر نیز عبور کرده است. اقبال که قبل تر وزیر دارایی ترکیه بود در زمان مدیریت خود در بانک مرکزی نرخ بهره را ۸.۷۵ درصد افزایش داد.

  سرعت افزایش قیمت سکه و دلار از سرعت اینترنت جلو زد

دولت ترکیه اخیرا از یک بسته اصلاحات اقتصادی رونمایی کرد که هدف اصلی آن کنترل نرخ تورم و تقویت رشد اقتصادی خواهد بود. ترکیه در سال های اخیر همواره تورم دورقمی را تجربه کرد و مقامات این کشور تلاش دارند در وهله نخست، این نرخ را به ۸.۵ درصد برسانند.

اردوغان همچنین از جذب ۱۶ میلیون توریست در سال ۲۰۲۰ خبر داد که برای این کشور حدود ۱۲.۴ میلیارد دلار ارزآوری داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان