• Home
  • >
  • زندگی
  • >
  • نحوه عملکرد رایانه باستانی کشف شد

نحوه عملکرد رایانه باستانی کشف شد

محققان با طراحی یک مدل دیجیتال موفق شدند برای اولین بار از نحوه عملکرد قدیمی‌ترین رایانه کشف شده در جهان مطلع شوند.

به نقل از تک تایمز، این رایانه آنالوگ که آنتیکیترا نام دارد، نوعی دستگاه محاسباتی باستانی مربوط به اوایل قرن یکم پیش از میلاد مسیح است و از آن برای انجام محاسبات مربوط به اخترشناسی و گرفتگی ماه استفاده می‌شد.

آنتیکیترا قدیمی‌ترین دستگاهی است که در آن از چرخ دنده استفاده شده و در اکتبر سال ۱۹۰۰ توسط یک گروه یونانی از یک کشتی غرق شده در اطراف جزیره آنتیکیترا کشف شد. این دستگاه دارای ۳۷ چرخ‌دنده است که به آن اجازه می‌داد تا به رصد حرکات ماه و خورشید بپردازد. آنتیکیترا همچنین قادر به پیش‌بینی گِرِفت‌ها و الگوبرداری از مدار نامنظم ماه بود.

پژوهشگران کالج لندن با بازسازی چرخ دنده‌های این دستگاه یک مدل دیجیتال از عملکردهای آن را ابداع کردند و توانستند سازوکارهای آن را شبیه سازی کنند. آنان امیدوارند بتوانند این روش را در مورد برخی دستگاه‌های مکانیکی باستانی دیگر نیز تکرار کنند.

پیش از این نیز تلاش‌هایی برای بازسازی و مدل سازی روندهای دستگاه‌های مذکور انجام شده بود، اما تا به امروز دوسوم این سازوکارها کشف نشده باقی مانده بودند. یکی از مهم‌ترین چالش‌ها برای بازسازی کامل عملکرد این دستگاه، گم شدن تعداد زیادی از قطعات آن و نامشخص بودن جایگاه ۸۲ قطعه جداشده از آن بوده است.

اما مدل سازی دیجیتال و استفاده از فرمول‌ها و روش‌های ریاضی موجب شد تا بازسازی مجازی آنتیکیترا ممکن شود. پژوهشگران امیدوارند این دستاورد مهم، درک دقیق‌تر یافته‌های علمی جهان باستان و اطلاع جامع‌تر از تصورات آنان از جهان هستی را ممکن کند.

  معرفی چند ترکیب غذایی فوق العاده برای بهبود سیستم ایمنی بدن

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان