• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • قیمت هر دوز از واکسن‌های کرونا فایزر، مدرنا و آکسفورد چقدر است؟

قیمت هر دوز از واکسن‌های کرونا فایزر، مدرنا و آکسفورد چقدر است؟

از میان صدها پروژه‌ای که برای تولید واکسن و داروی کرونا راه‌اندازی شد، در حال حاضر واکسن‌های فایزر، مدرنا و آکسفورد بیش از همه جلب توجه کرده‌اند اما هزینه هر دوز از این واکسن‌ها چه‌قدر است و آیا شهروندان عادی توان پرداخت هزینه آن را دارند؟

۳ واکسن پیشروی «فایزر»، «مدرنا» و «آکسفورد» به عنوان امیدهای رهایی از بحران کرونا در ماه‌های آتی به بازار عرضه خواهند شد و قیمت‌های مختلفی برای آنها در نظر گرفته شده است. واکسن کرونا مدرنا اثربخشی ۹۴.۵ درصدی را در فاز سوم آزمایش‌های بالینی از خود نشان داده است. این واکسن دو مرحله‌ای است و ابتدا یک دوز واکسن به افراد تزریق می‌شود و چندین هفته بعد، دومین دوز نیز تزریق خواهد شد. مدرنا قیمت هر دوز از واکسن خود را بر اساس حجم سفارش بین ۲۵ تا ۳۷ دلار اعلام کرده که از نظر خود شرکت کاملا عادلانه است.

قیمت واکسن کرونا

واکسن فایزر هم از نظر تزریق دو مرحله‌ای و نیاز به نگهداری در دمای بسیار سرد شباهت زیادی به مدرنا دارد. این واکسن مبتنی بر mRNA که توسط غول داروسازی آمریکایی «فایزر» و شرکت آلمانی «BioNTech» توسعه پیدا کرده، در فاز سوم آزمایش‌های بالینی بیش از ۹۵ درصد اثربخشی داشته‌ است. فایزر هم قیمت نهایی را منوط به حجم سفارش کرده اما برای سفارش‌های نخست تا ۱۰۰ میلیون واحد، به ازای هر دوز ۱۹.۵ دلار دریافت می‌کند که تقریبا نصف مدرنا است.

در نهایت نوبت به واکسن آکسفورد و AstraZeneca به عنوان ارزانترین گزینه می‌رسد. واکسن کرونا آکسفورد توانسته در ۷۰ درصد داوطلبان آنتی‌بادی تولید کند که نسبت به شرکت‌های رقیب یعنی مدرنا و فایزر کمتر است با این حال شواهدی هم وجود دارد که نشان می‌دهد با تکمیل دوز، میزان محافظت ممکن است به ۹۰ درصد هم برسد. علاوه بر این حمل و نقل این واکسن نسبت فایزر و مدرنا به خاطر عدم نیاز به نگهداری در شرایط فوق سرد به مراتب ساده‌تر است.

  Cyclone Fani hits India's east coast after huge evacuation operation

خوشبختانه AstraZeneca متعهد شده که در زمان بحران کرونا به دنبال درآمدزایی از واکسن خود نباشد. آنطور که نشریه «تلگراف» می‌گوید هر دوز از این واکسن برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا ۳ دلار تمام می‌شود و قرار است برای کشورهای در حال توسعه نیز با هزینه تمام شده عرضه شود که احتمالا بین ۳ تا ۵ دلار خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان