• Home
  • >
  • زندگی
  • >
  • شناسایی جهش جدید کرونا در بریتانیا: احتمال کاهش کارایی واکسن وجود دارد

شناسایی جهش جدید کرونا در بریتانیا: احتمال کاهش کارایی واکسن وجود دارد

ویروس کرونا بیش از یکسال است که زندگی مردم در سراسر جهان را مختل کرده. در حالی که واکسن‌های مختلفی برای مقابله با آن توسعه پیدا کرده‌اند، کووید-۱۹ با جهش‌ها و گونه‌های جدید همچنان در حال قربانی گرفتن در دنیاست. حالا پژوهشگران جهش اضافه‌ای را در گونه انگلیسی این ویروس شناسایی کرده‌اند که می‌تواند مشکلات بیشتری برای بشر ایجاد کند.

پژوهشگران در بریتانیا حداقل موفق به شناسایی ۱۵ مورد ابتلا به گونه B.1.1.7 شده‌اند که حاوی یک جهش اضافه به نام «E484K» است. این جهش در گونه‌های آفریقایی و برزیلی کووید-۱۹ وجود دارد و احتمالا دارای توانایی کاهش کارایی واکسن است.

گونه B.1.1.7 که ابتدا در بریتانیا شناسایی شد، با سرعت بالایی شیوع پیدا می‌کند و به گفته نخست وزیر این کشور، «بوریس جانسون» می‌تواند کشنده‌تر از گذشته هم باشد. حالا با شناسایی جهش اضافه‌ای در این گونه، نگرانی‌ها درباره آن افزایش پیدا کرده است.

طبق جدیدترین گزارش «بهداشت عمومی بریتانیا»، گونه B.1.1.7 حاوی جهش E484K هنوز بسیار نادر است و در ۲۰۰ هزار مورد ابتلا به کرونا تنها ۱۱ مورد آن‌ها دارای چنین جهشی بوده‌اند. در حال حاضر بطور دقیق مشخص نشده که این جهش اضافه چه تغییری می‌تواند در گونه انگلیسی کرونا اعمال کند، با این حال شاید در آینده تبدیل به گونه غالب در بریتانیا شود.

آزمایش‌های اولیه آزمایشگاهی نشان می‌دهند که این جهش بطور مستقل و همچنین همراه با گونه B.1.1.7 می‌تواند به ویروس در فرار از دست سیستم ایمنی بدن کمک کند. با این حال برای درک کامل تاثیر این جهش روی ویروس کرونا به پژوهش‌ها و داده‌های بالینی بیشتری نیاز است.

  ۳۱۰ فوتی کووید ۱۹ در شبانه روز گذشته - شناسایی ۱۳۹۳۰ بیمار جدید

جهش جدید در این گونه از کرونا نشان می‌دهد که این ویروس در آینده نزدیک نمی‌خواهد بشر را راحت بگذارد. در حالی که واکسن‌های کنونی در برابر گونه انگلیسی کووید-۱۹ کارایی دارند و در برابر گونه آفریقایی هم تا حدودی اثربخش هستند، اما این ویروس شاید بتواند با جهش‌ها و گونه‌های جدید کارایی آن‌ها را بطور چشمگیری کاهش دهد.

کرونا برای زنده ماندن و همچنین جهش به سلول میزبان نیاز دارد، بنابراین با موارد ابتلای جدید به این ویروس، احتمال جهش آن افزایش پیدا می‌کند و احتمالا با گونه‌های جدیدش روبه‌رو می‌شویم. بنابراین تا پیش از واکسیناسیون بخش بزرگی از جمعیت جهان، باید برای جلوگیری از چنین کاری اقدامات احتیاطی مانند حفظ فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و شستشوی دست‌ها را ادامه دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان