• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • روحانی: تحریم‌ها را بردارند، ایران فورا آماده اقدامات جبرانی است

روحانی: تحریم‌ها را بردارند، ایران فورا آماده اقدامات جبرانی است

سفر سایمون کاوونی، وزیر امور خارجه ایرلند به ایران در شرایطی که بازار گمانه‌زنی‌ها پیرامون مذاکره احتمالی و قریب‌‌الوقوع ایران با دیگر کشورهای ذیربط در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ داغ شده است، از اهمیت خاصی برخوردار است.
ایرلند برای مدت دو سال در شورای امنیت سازمان ملل حضور خواهد داشت و از آن گذشته، رسانه‌ها به نقش این کشور در تسهیل و هموار کردن راه مذاکره ایران با غرب اشاره کرده‌اند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در دیدار روز یکشنبه ۱۷ اسفند (هفتم مارس) خود با وزیر امور خارجه ایرلند بر همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید ورزید و گفت که جمهوری اسلامی «برای حل مشکلات با همکاران اروپایی در سطوح مختلف دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی» آماده مذاکره است.

گرچه روحانی در این دیدار بار دیگر بازگشت ایران به تعهدات برجامی را منوط به رفع تحریم‌ها کرد، اما از آمادگی این کشور برای ایفای تعهدات کامل سخن گفت.

روحانی گفت: «ایران متعهد به برجام و حفظ آن بوده و تنها طرفی است که برای آن هزینه پرداخته است.» رئیس جمهوری ایران ضمن اشاره به توقف اجرای پروتکل الحاقی گفت: «به‌رغم توقف اجرای پروتکل الحاقی، ایران همچنان مصمم به همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایفای وظایف این سازمان بر اساس توافق صورت گرفته است.»

رئیس جمهوری ایران تاکید کرد که هرگاه آمریکا تحریم‌ها را لغو کند، ایران «بلافاصله اقدامات جبرانی خود را منطبق با مفاد برجام انجام داده و به تعهدات خود عمل می‌کند.»

سخنان روحانی خطاب به وزیر امور خارجه ایرلند در ادامه آن “علائم دلگرم‌کننده‌ای” است که خبرگزاری رویترز در ارتباط با آمادگی ایران برای بازگشت به پشت میز مذاکره از آن سخن گفته بود.

  As tensions with U.S. rise, Iran threatens to curtail cooperation in the nuclear deal

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز پیش از دیدار با سایمون کاوونی، در یک پست توییتری به اختلاف نظر در بین سیاستمداران ایران اشاره کرده و گفته بود که این نظرگاه‌های متنوع نباید باعث آن گردد این نظریات به عنوان مواضع رسمی دولت ایران تلقی شود.

ظریف گفته بود: «من به زودی برنامه سازنده و مشخصی برای اقدام از طریق کانال‌های کاملا دیپلماتیک عرضه خواهم کرد.»

 

منبع: دویچه وله

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان