• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • دانشمندان برای نخستین بار موفق به معکوس‌سازی روند پیری در انسان شدند

دانشمندان برای نخستین بار موفق به معکوس‌سازی روند پیری در انسان شدند

از گذشته‌های دور یکی از آرزوهای دیرینه بشر یافتن راز جاودانگی و متوقف کردن روند پیری بوده است. دانشمندان در آخرین تحقیقات خود موفق شدند با افزایش طول تلومرها، روند پیر شدن سلول‌ها را تا حدی معکوس کنند.

در مطالعه تحقیقاتی دانشمندان، ۲۶ داوطلب شرکت کردند. شرکت کنندگان به مدت سه ماه، هر هفته پنج جلسه ۹۰ دقیقه‌ای در اتاقک فشار اکسیژن «هایپرباریک» (hyperbaric) قرار می‌گرفتند. انجام این کار باعث شد برخی از تلومرهای سلول‌های آنها تا ۲۰ درصد افزایش طول پیدا کند.

چنین افزایش طولی برای تلومر واقعا حیرت انگیز است و محققان تاکنون نتوانسته‌‌اند به چنین موفقیتی دست پیدا کنند. با توجه به اینکه آزمایش با تعداد محدودی داوطلب انجام شده، دانشمندان مصر هستند که آزمایش‌های دیگری را با تعداد افراد بیشتری تکرار کنند.

 

با این وجود به نظر می‌رسد که اکسیژن درمانی هایپرباریک می‌‌تواند بر افزایش طول تلومر‌ها تاثیرگذار باشد. «شیر افراتی» محقق ارشد این پروژه و استاد دانشکده پزشکی و علوم اعصاب در مورد اینکه چطور چنین ایده‌ای به ذهن آنها رسیده است، توضیح می‌دهد:

«ناسا آزمایشی روی دو قلوها انجام داد و یکی از آنها روی زمین و دیگری به فضا فرستاده شد. بررسی‌ این دو قلوها نشان داد که طول تلومر آنها تفاوت قابل توجهی با یکدیگر دارد. ما نیز به این نتیجه رسیدیم که تغییرات محیطی می‌تواند روی طول تلومرها تاثیرگذار باشد و از همین ایده در آزمایش‌‌های اولیه کمک گرفتیم.»‌

در انتهای کروموزوم‌ها دنباله‌ای از جنس DNA وجود دارد که به آن تلومر می‌گویند. تلومر وظیفه محافظت از کد DNA موجود در ژنوم را به عهده داشته و در فرآیند پیر شدن نقش دارد.

  پاسخ به اظهارات علی مطهری درباره رقص کودکان/ به بچه‌ها یاد داده‌ایم هر قر و قنبیله‌ای رقص نیست؟

طول تلومر با هر بار تقسیم شدن سلول‌ها، کوتاه و کوتاه‌تر می‌شود. اگر این فرآیند کوتاه‌تر شدن تلومر متوقف شود، می‌توان امید داشت که روند پیری متوقف خواهد شد. اکنون با افزایش طول تلومر، دانشمندان در تلاش هستند روند معکوس پیری را طی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان