• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • حداقل ۱۵ شهروند بهایی از ورود به دانشگاه محروم شده‌اند

حداقل ۱۵ شهروند بهایی از ورود به دانشگاه محروم شده‌اند

بررسی‌هایی که پس از اعلام نتیجه کنکور سراسری سال ۹۹ صورت گرفته، نشان می‌دهد که به روال معمول سال‌های گذشته، برخی از دانشجویان بهایی ساکن ایران از «حق تحصیل» محروم شده‌اند.

کمپین «حقوق بشر در ایران» روز شنبه ۱۰ آبان اسامی ۱۵ نفر از این افراد را منتشر کرده است که به دلیل اعتقاد به «دیانت بهایی»، از ورود دانشگاه باز مانده‌اند.

انتظار می‌رود که با توجه به آمارهای سال‌های قبل از جمله سال ۹۶ که ۷۰ بهایی از ورود به دانشگاه محروم شدند، تعداد دانشجویان محروم‌شده از تحصیل بیشتر از این عدد باشد.

وزرارت علوم و سازمان سنجش معمول با درج عبارت «نقص در پرونده» اقدام به ممنوعیت این افراد از تحصیل می‌کنند.

این رویکرد سبب شده است که بسیاری از بهائیان دانشگاه BIHE (مؤسسه آموزش عالی بهایی) را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند.

BIHE یک مؤسسه آموزشی غیررسمی در ایران است که سال ۶۶ توسط بهائیان و به منظور فراهم کردن امکانات برای تحصیل فرزندانشان تأسیس شد.

در سال‌های اخیر بهائیان زیادی به جرم تدریس و تحصیل در این دانشگاه بازداشت و روانه زندان شده‌اند و به همین دلیل، در این دانشگاه، کلاس رسمی برگزار نمی‌شود.

دانشجویان این دانشگاه به شکل خودآموز درس می‌خوانند و فقط کلاس‌های رفع اشکال در خانه‌ داوطلبان برگزار می‌شود.

جمهوری اسلامی بهائیت را به عنوان یک «دین الهی» به رسمیت نمی‌شناسد و پیروان آن علاوه بر محرومیت از حقوقی چون تحصیل در دانشگاه و داشتن شغل‌‌های دولتی، همواره در معرض بازداشت و تعقیب قضایی به اتهامات گوناگون قرار دارند.

محرومیت تحصیلی بهاییان در سال‌های اخیر به برخی مقاطع دیگر هم گسترش یافته است.

  Japanese man celebrates end of imperial era by jumping off a bridge, but he didn’t land in the water

شهریور امسال پس از اینکه اعلام شد یک دبیرستان در سمنان، از ثبت‌نام دانش‌آموزی به دلیل «بهایی بودن» او خودداری کرده، وزیر آموزش و پرورش ایران گفت: «اگر دانش‌آموزان اظهار کنند که پیرو ادیان دیگری به‌جز ادیان رسمی کشور هستند و این اقدام آنها به‌ نوعی تبلیغ محسوب شود، تحصیل آنها در مدارس ممنوع است.»

اینگونه اظهارنظرها در حالی مطرح می‌شود که بر اساس ماده ۳۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، «دولت موظف است وسایل آموزش و پروش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم آورد».

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان