بررسی فایل محرمانه صوتی منتسب به ظریف در کانادا

انتشار خبر دست‌یابی به یک فایل صوتی محرمانه درباره حمله موشکی پدافند هوایی سپاه پاسداران به هواپیمای مسافربری اوکراینی به پرونده سرنگونی این هواپیما ابعاد جدیدی بخشیده است.

فرستنده تلویزیونی “سی‌بی‌سی” با انتشار گزارشی اختصاصی خبر مربوط به این فایل صوتی محرمانه را منتشر کرده است. گفته می‌شود که فایل صوتی احتمالا مربوط به اظهارات محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران است.

سازمان‌امنیتی و اطلاعاتی کانادا در حال حاضر اقدام به بررسی این فایل صوتی و هویت گوینده کرده‌است. رالف گودیل، مشاور دولت کانادا درباره پرونده حمله موشکی سپاه به هواپیمای مسافربری اوکراینی به خبرنگاران گفته است که نسخه‌ای از این فایل صوتی در ماه نوامبر به دست سازمان اطلاعات کانادا رسیده است.

گفته می‌شود که فرستنده تلویزیونی “سی‌بی‌سی” نسخه‌ای از فایل صوتی یاد شده را به دست آورده است. این فرستنده سه نفر را مامور ترجمه این فایل صوتی از فارسی به انگلیسی کرده است.

گودیل اعلام کرده است که انتشار متن این فایل صوتی و اطلاعات بیشتر درباره آن در شرایط کنونی از منظر امنیتی ممکن نیست.

“تعمدی‌بودن حمله”

در صورت صحت داشتن این خبر، فرد گوینده در این فایل صوتی که گفته می‌شود محمدجواد ظریف است، به عمدی بودن حمله به این هواپیما اعتراف کرده است.

ظریف ظاهراً در این فایل صوتی گفته است برای توضیح سرنگونی هواپیمای اوکراینی “هزار امکان” وجود دارد. او گفته است می‌توان مدعی شد که این حمله از سوی دو یا سه فرد “نفوذی” صورت گرفته است. این فرد در ادامه گفته است که طرح چنین ادعایی پدیده عجیب و “نامعمولی” نیست.

این فرد در ادامه گفته است که مسئولان حکومتی ایران و همچنین فرماندهان ارشد نظامی هرگز اجازه روشن شدن ماجرای حمله موشکی سپاه پاسداران به هواپیمای یاد شده را نخواهند داد.

  دیدار رئیس سازمان صداوسیما با رئیس قوه قضاییه

این فرد به فارسی گفته است: «دلایلی وجود دارد که چرا این موضوع هیچ گاه فاش نخواهد شد.» او اعلام کرده است که مسئولان سیاسی و نظامی ارشد ایران به دلایل امنیتی مانع از روشن شدن ماجرای حمله به هواپیمای مسافربری یاد شده خواهند شد.

در ادامه این فایل صوتی آمده است که روشن شدن ماجرای حمله پدافند هوایی سپاه به این هواپیما عملا «باعث برملا شدن سامانه‌های دفاعی این کشور می‌شود و یک چنین امری به صلاح مملکت نیست.»

موضوع بر سر حمله موشکی روز هشتم ژانویه سال ۲۰۲۰ سپاه پاسداران به هواپیمای مسافربری پرواز ۷۵۲ شرکت هواپیمایی اوکراینی است. حمله‌ای که باعث کشته شدن ۱۷۶ نفر مسافر و خدمه این هواپیما شد. ۱۳۸ نفر از مسافران این پرواز را شهروندان و ساکنان کانادا تشکیل می‌دادند.

رالف گودیل، مشاور دولت کانادا درباره پرونده حمله به هواپیمای مسافربری اوکراینی گفته است که افشای اطلاعات موجود در این فایل صوتی می‌تواند جان عده‌ای را به مخاطره اندازد.

بدیهی است که در صورت تایید اعتبار این فایل صوتی و هویت فرد گوینده، پرونده حمله موشکی سپاه به این هواپیما ابعاد گسترده‌تری خواهد یافت.

منبع: دویچه وله

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان