• Home
  • >
  • زندگی
  • >
  • ایستگاه فضایی بین‌المللی از برخورد با بقایای راکت ژاپنی در امان ماند

ایستگاه فضایی بین‌المللی از برخورد با بقایای راکت ژاپنی در امان ماند

«ایستگاه بین المللی فضایی» موسوم به «ISS» که در معرض برخورد با بقایای یک راکت ژاپنی قرار داشت، مجبور شد طی مانوری، مدار خود را تغییر دهد و در نهایت جان سالم به در برد.

براساس اعلام ناسا، روز سه شنبه ساعت ۱۲:۴۹ دقیقه به وقت تهران، مانوری با همکاری مرکز «Mission Control» آمریکا و «Russian Progress» روسیه به اجرا درآمد. طی این مانور ایستگاه بین المللی فضایی از مدار خود تغییر مسیر داد تا با قطعه ناشناخته فضایی برخوردی نداشته باشد. بعدا مشخص شد این شی بقایای راکتی ژاپنی بوده است.

ناسا اعلام کرد در طی مدت زمان مانور، فضانوردان در ایستگاه مجاور «فضاپیمای سایوز» مستقر شدند تا از خطرات احتمالی در امان بمانند. البته این تصمیم برای احتیاط بیشتر گرفته شد و پس از عبور زباله فضایی، فضانوردان از پناهگاه امن خود خارج شدند.

 

در ساعت ۱:۵۱ دقیقه، زباله فضایی نزدیک‌ترین فاصله را نسبت به ایستگاه فضایی داشت ولی خوشبختانه برخوردی صورت نگرفت. «جیم بریدنستاین» مدیر ناسا پس از انجام مانور در توئیتی اعلام کرد: «مانور کامل انجام شد. فضانوردان از موقعیت ایمن خود خارج شدند.»

گفتنی است ایستگاه فضایی بین المللی با همکاری بیش از ۱۵ کشور ساخته شده است و در مدار زمین در ارتفاع ۳۳۰ تا ۴۳۵ کیلومتری حرکت می‌کند. سرعت ایستگاه بین المللی فضایی در مدار زمین برابر با ۲۷۶۰۰ کیلومتر در ساعت است و اگر با چنین سرعتی حتی شی کوچکی با آن برخورد کند، می‌تواند تبعات جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

«زباله‌های فضایی» قطعات گوناگونی بدون کارایی ساخت بشر هستند که در مدار زمین در حال چرخش به سر می‌برند. در واقع زباله‌های فضایی بقایای فعالیت انسان در فضا است که شامل قطعاتی از سفینه‌های جدا شده در ماموریت‌های فضایی یا زباله‌های به جا مانده از ماهواره‌های نظامی و هر چیز دیگری می‌شود.

  کاهش آمار مبتلایان به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته در ایران

ناسا در سال ۲۰۱۱ اعلام کرد که حجم زباله‌های فضایی به شدت افزایش پیدا کرده و باید تصمیمی جدی در مورد آنها گرفته شود. بر اساس اعلام ناسا، بین سال های ۱۹۹۹تا ۲۰۱۸، ده ها مانورهای مختلف این چنینی انجام شده است و بی‌شک باید تصمیمی جدی در مورد زباله‌های فضایی گرفته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان